Budúcnosť osobnej dopravy aktuálne mnohí vidia v elektromobiloch. V skutočnosti je ale možných riešení omnoho viac, čo je názor, ktorý očividne zastávajú aj dve popredné automobilky. Prvou je nemecké BMW, druhou japonská Toyota. Tieto dve spoločnosti totiž práve posunuli svoje partnerstvo na novú úroveň. Dohodli sa, že spoločne začnú tlačiť na pohon, ktorý sa neopiera ani elektrický, ani o spaľovací motor. O novinke informuje The Verge.
Pohon to však aj napriek tomu bude ekologický, a teda by mal spĺňať prísne podmienky stanovené „zelenými“ dohodami. Bude sa totiž opierať o vodík.
Vodík je absolútne najviac rozšíreným prvkom vo vesmíre, no aj napriek tomu ako typ pohonu zatiaľ veľmi neuspel. Automobilky v pretláčaní vozidiel na vodík na trh bránia rôzne komplikácie. Na mnohých trhoch v raste popularity vodíka ako typu pohonu bráni nedostatočná tankovacia infraštruktúra. Výhody, ktoré takéto vozidlá ponúkajú, jednoducho pre mnohých nie sú dostatočne presvedčivé. Svedčia o tom aj štatistiky zo Spojených štátov, kde sa v prvej polovici tohto roka predalo iba 322 áut na vodík. To je o zhruba 82 percent menej, než koľko sa ich predalo v rovnakom období minulého roku.
Dve automobilky idú proti prúdu
Nie všetci sa však nechávajú odradiť nepriaznivými číslami. Toyota a BMW veria, že vodík môže jedného dňa získať pozíciu plnohodnotného typu pohonu, ktorý bude konkurovať dnešným obľúbeným alternatívam. Poslúžiť k tomu má práve aktualizované vzájomné partnerstvo. Jeho cieľom je štandardizovať potrebné komponenty a súbežne znížiť náklady na vozidlá s vodíkovým pohonom. Ďalším cieľom je vývoj vlastného, resp. spoločného pohonného ústrojenstva.
Okrem toho bude dvojica značiek spolupracovať na budovaní vodíkových čerpacích staníc, čím chcú odstrániť jednu z hlavných prekážok, ktoré brána vodíku v raste popularity.
Stojí za zmienku, že partnerstvo v súvislosti s vodíkovým pohonom medzi BMW a Toyotou trvá už dlhé roky. Pôvodne bolo oznámené ešte v roku 2012. Teraz si však prešlo dôležitou úpravou.
BMW tvrdí, že časom spustí sériovú výrobu auta na vodík, ktoré bude odrodou už existujúcej série. Spoločne s Toyotou vraj potom bude pracovať nielen na osobných, ale aj úžitkových vozidlách na vodík. Nateraz však nie je jasné, o aké konkrétne vozidlá pôjde. Spoločne potom vyzvali na vytvorenie akéhosi „priaznivého rámca“ medzi vládou a priemyslom, čo má zabezpečiť podporu pre vodíkový pohon.
Pokiaľ ide o ekologické normy, tie by nemali byť problém. Vodíkové (palivové) články totiž využívajú stlačený vodík, pričom emitujú iba vodnú paru, ktorá nie je škodlivá.
Čo sa týka Toyoty, tá vystupuje ako jeden z mála výrobcov, ktorí dodnes produkujú osobné vozidlá na vodík. Ich dostupnosť je však značne obmedzená. Napríklad modelu Toyota Mirai sa od jeho uvedenia do júna tohto roku predalo okolo 26-tisíc kusov. Aj BMW má v portfóliu auto na vodík. Je ním model iX5, no toho sa zatiaľ vyrobilo len pár kusov.
Viac o aktualizovanom partnerstve by sme sa mohli dozvedieť už v priebehu dneška, prípadne v priebehu najbližších dní. Dnes totiž automobilky zasadajú za okrúhly stôl, pričom hovoriť budú o kľúčových bodoch spolupráce, ktoré zahŕňajú aj výzvy, ktorým budú musieť čeliť.