Jedným z najčastejších argumentov odporcov elektromobilov je stále otázka ich dojazdu. Batérie sa však postupne zlepšujú a prestávajú byť slabým článkom týchto vozidiel. Príkladom môže byť čínsky elektromobil Nio ET5, ktorý podľa výrobcu dokáže prejsť až neuveriteľných 900 kilometrov na jedno nabitie.
Čína ako líder v oblasti elektromobilov
Čína už niekoľko rokov udáva trend v rôznych priemyselných odvetviach a zdá sa, že elektromobily nie sú výnimkou. Spoločnosť Nio sa postupne stáva významným hráčom na globálnom trhu, keďže ponúka technológie, ktoré výrazne posúvajú hranice dojazdu elektromobilov. Na rozdiel od tradičných elektromobilov, ktoré si vyžadujú dlhé nabíjanie, Nio zavádza revolučný spôsob – výmenu batérií. Vodič jednoducho príde na stanicu, kde mu je batéria vymenená za plne nabitú, čím šetrí čas a môže okamžite pokračovať v jazde.
Semi-solid batérie: budúcnosť elektromobility?
Najnovším krokom spoločnosti Nio je vybavenie svojich Power Swap staníc batériami novej generácie, ktoré využívajú technológiu semi-solid batérií s kapacitou 150 kWh. Tieto batérie ponúkajú značný nárast dojazdu v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi.
Jeden z majiteľov Nio ET5 sa rozhodol otestovať túto technológiu a výsledky sú fascinujúce. Prišiel na výmennú stanicu so štandardnou batériou s kapacitou 75 kWh, ktorá mu pri 42 % nabití ukazovala dojazd 239 kilometrov. Po výmene za novú semi-solid batériu so 93 % nabitím, hodinky dojazdu ukázali až 981 kilometrov. Po plnom nabití sa tento údaj zvýšil na neuveriteľných 1054 kilometrov.
V reálnej prevádzke testovacia jazda ukázala dojazd 891,4 kilometra, čo je impozantný výsledok. Hoci nedošlo k prekročeniu hranice tisíc kilometrov, spotreba na úrovni 15,6 kWh na 100 kilometrov je veľmi dobrým indikátorom efektivity týchto nových batérií.
Nio: Budúcnosť v Európy?
Napriek tomu, že Nio zatiaľ svoje elektromobily nepredáva v strednej Európe, vrátane Slovenska, ukazuje sa, že ich technológie môžu výrazne zmeniť trh s elektromobilmi. Čínski výrobcovia začínajú čoraz viac zasahovať do globálneho trhu, a ak by sa Nio rozhodlo vstúpiť na slovenský trh, mohlo by sa stať silným konkurentom tradičných automobiliek.
Vývoj semi-solid batérií a riešenie, ktoré umožňuje rýchlu výmenu batérií, je prísľubom do budúcnosti elektromobility. Argumenty o nedostatočnom dojazde elektromobilov tak môžu v blízkej budúcnosti stratiť svoju váhu, pretože technológie, ako sú tie, ktoré prináša Nio, jasne ukazujú, že dojazd už nebude prekážkou v rozvoji a masovej adopcii elektromobilov.