Jedna z najobľúbenejších automobiliek v Európe, ktorá má oficiálne zastúpenie aj na Slovensku, sa chystá začať novú kapitolu. Očakávať možno veľké zmeny, hoci nie všetky budú ľuďom po chuti. Spoločnosť sa vraj chystá zavrieť viacero svojich tovární, čo by viedlo k početným stratám pracovných miest. O prácu môže eventuálne prísť desaťtisíce ľudí. O novinke informuje agentúra Reuters.
Aby sme boli konkrétnejší, táto správa sa týka Volkswagenu, teda najväčšieho výrobcu vozidiel na európskom trhu. Prichádza v čase, kedy firma čelí obrovskému nátlaku zo strany ázijských konkurentov.
Pre automobilku by išlo o bezprecedentnú zmenu, nakoľko za svoju 87-ročnú históriu nezatvorila ani jednu továreň, píše denník Štandard na základe informácií agentúry Bloomberg.
Dôvodov pre zatvorenie závodov môže byť viacero. Presnejšie jeden veľký závod, v ktorom sa vyrábajú kľúčové komponenty, automobilka považuje za celkom zastaraný. Zatvoriť sa potom môžu aj továrne na území Saska, čo je jedna zo spolkových krajín rozprestierajúca sa popri hraníc s Českou republikou a Poľskom, a Dolného Saska, ktorá sa nachádza v blízkosti severného pobrežia.
Kľúčové rokovania
Mnoho podrobných informácií o potenciálnom zatváraní stále chýba. Viac by sme sa mali dozvedieť počas stredajšieho zasadnutia zamestnaneckej rady, počas ktorej sa očakáva diskusia medzi finančným riaditeľom Arnom Antlitzom a šéfom značky Volkswagen Thomasom Schaeferom. Daniela Cavallo, šéfka zamestnaneckej rady a členka odborového zväzu IG Metall, uviedla, že do rokovaní by sa mal zapojiť aj generálny riaditeľ automobilky Oliver Blume.
Stojí za zmienku, že viacerí analytici už dávnejšie označili niektoré závody Volkswagenu v Sasku a Dolnom Sasku za potenciálne „ciele na zatvorenie“. Dolné Sasko pritom vystupuje ako druhý najväčší akcionár automobilky. Novú víziu vedenia podporuje.
Neisté pracovné miesta
Spoločnosť dodala, že sa „cíti byť nútená“ aj k ukončeniu programu istoty pracovných miest, ktorý je v platnosti od roku 1994. Ako naznačuje názov, ide o program, ktorý zabraňuje znižovaniu pracovných miest, pričom robiť by tak mal až do roku 2029. To naznačuje, že spoločne so zatvorením tovární dôjde aj redukcii pracovných miest. O prácu teda môžu prísť desaťtisíce ľudí. Celkovo sa vraj môže počet prepustených zamestnancov vyšplhať až na 110-tisíc, uvádza Štandard.
Program istoty pracovných miest sa podľa zväzu IG Metall vzťahuje na závody vo Wolfsburgu, Hannoveri, Braunschweigu, Salzgitteri, Kasseli a Emdene. Schaefer vo vyhlásení uviedol, že situácia je mimoriadne napätá a nedá sa prekonať jednoduchými opatreniami na zníženie nákladov.
Blume mal vedeniu odkázať, že Volkswagen jednoducho musí urobiť viac, aby sa dokázal vysporiadať s čoraz náročnejším hospodárskym prostredím, novými konkurentmi a klesajúcou konkurencieschopnosťou. Treba spomenúť, že automobilka v priebehu posledných piatich rokov stratila takmer tretinu svojej hodnoty. Prestáva sa jej dariť aj v Číne, kde čoraz viac ľudí preferuje domácich výrobcov, ako je napríklad BYD.
Niektorí nové plány Volkswagenu vnímajú ako následok slabých opatrení hospodárskej politiky zo strany vlády, ako aj dlhoročnej hospodárskej stagnácie a neprínosných štrukturálnych zmien. Nemecké ministerstvo hospodárstva uviedlo len toľko, že vedenie automobilky musí konať zodpovedne. K zatváraniu fabrík neposkytlo žiadne stanovisko.
Otrasy v základoch
Zväz IG Metall stojí za názorom, že toto rozhodnutie otrasie základmi Volkswagenu, ktorý je najväčším priemyselným zamestnávateľom v Nemecku a zároveň najväčším európskym producentom automobilov z hľadiska tržieb. V súčasnosti preň pracuje približne 680-tisíc zamestnancov. Ako bolo spomenuté, po novom sa môže tento počet znížiť o viac ako 100-tisíc.
Či sa budú zatvárať fabriky aj v iných krajinách, kde spoločnosť pôsobí, nevieme. Na Slovensku vystupuje vo forme výrobného závodu nachádzajúceho sa v blízkosti Bratislavy. V súčasnosti má zamestnávať vyše 10-tisíc ľudí.