Slovensko nie je najmodernejšia krajina na svete. Nie je najmodernejšia ani v rámci Európskej únie (EÚ) či krajín V4. To však neznamená, že ku nám čas od času nezavítajú inovácie, ktoré pôsobia ako vytrhnuté priamo zo sci-fi filmu o budúcnosti. Jedna taká inovácia do našich končín zavíta už budúci rok. A podľa všetkého výrazne ovplyvní spôsob, akým používame naše autá, teda aspoň niektoré z nich.
Ako píše portál The Verge, túto inováciu má priniesť všetkým známa automobilka zameraná na elektromobilitu – americká Tesla. Tá po novom aktualizovala svoj časový rozvrh týkajúci sa expanzie systému autonómneho riadenia pre osobné autá, ktorý je oficiálne známy ako Full Self-Driving (FSD).
Aktualizovaná verzia harmonogramu nám prezrádza, že funkciu autonómneho riadenia ešte tento mesiac sprístupní v modeli Cybertruck, a to v plnej verzii. Pre pick-up pôjde o dôležitú aktualizáciu, ktorá by mohla do istej miery zatieniť posledné často negatívne hlásenia týkajúce sa rôznych technických problémov. Viacerí používatelia sa sťažovali na nefunkčné stierače, minimálne jeden dokonca aj na nefunkčné brzdy, ktoré spôsobili haváriu.
Ďalšia veľká zmena, pokiaľ ide o FSD, príde v októbri. Vtedy automobilka plánuje uviesť na trh novú, robustnejšiu aktualizáciu systému, presnejšie verziu v13. Nás však najviac zaujíma prvý kvartál (štvrťrok) budúceho roku. Vtedy vraj Tesla prinesie FSD na ďalšie popredné trhy, a to do Európy a Číny. Samozrejme, podmienkou je, aby uvedenie systému odobrili regulačné orgány.
Cybertruck konečne dobehne flotilu
Na chvíľku si ešte odskočíme späť k Cybertrucku. Tento elektrický pick-up, ktorý sa začal zákazníkom dodávať koncom minulého roka, sa stal terčom niekoľkých vĺn ostrej kritiky. Dôvody boli rôzne (ako napr. zmienené technické problémy), no často medzi nimi vystupovala aj absencia podpory pre FSD. To sa tento mesiac zmení.
Majitelia Cybertrucku sa vraj môžu tešiť ako na funkciu autopilota, tak aj na funkciu pre udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu. Chýbať vraj nebude ani funkcia Autopark, vďaka ktorej bude vozidlo schopné samostatne zaparkovať na viditeľných parkovacích miestach ako na parkoviskách, tak aj v uliciach.
Autonómne autá aj v Európe
Najväčšou novinkou nepochybne bude expanzia autonómneho riadenia na nové trhy, teda do Európy a Číny. Agentúra Reuters informuje, že toto oznámenie už teraz ženie cenu akcií spoločnosti do výšin. Hodnota automobilky rastie aj napriek tomu, že aby mohla FSD vydať na území Európy, potrebuje k tomu schválenie od regulačného orgánu, ktorý, ako sme mohli vidieť už mnohokrát, má nastavené celkom prísne kritéria.
Tesla si zachováva optimistický prístup a očakáva, že schválenie od regulačného úradu (resp. regulačných úradov) naozaj obdrží. Bude však musieť preukázať, že autá so systémom FSD sú minimálne rovnako bezpečné ako autá vedené ľudskými vodičmi. Znie to ako náročná úloha, no prognózy spoločnosti nasvedčujú tomu, že sa jej to zrejme už podarilo. Na druhej strane tu však máme početné hlásenia o tom, ako sa funkcia autopilota v Spojených štátoch spája so stovkami dopravných nehôd a desiatkami úmrtí.
Stojí však za zmienku, že hoci ide o autonómny systém riadenia, je prakticky neustále zdôrazňované, že aj počas toho, ako za riadenie zodpovedá FSD, musí vodič venovať adekvátnu pozornosť ako autu, tak aj vozovke pred sebou. Systém ešte nie je natoľko spoľahlivý, aby sme si za jazdy mohli s kľudom na duši vybavovať e-maily či vyspávať. A v skutočnosti tak pokročilý ani nemusí byť. Kritériom EÚ je, aby bol systém aspoň rovnako spoľahlivý ako ľudskí vodiči, pričom bežný vodič len ťažko dokáže šoférovať a popritom pozerať do počítača a vybavovať dajme tomu veci do práce.
Čo sa týka Číny, tu Tesla začiatkom roka zahájila registračný proces FSD u čínskych regulačných orgánov, aby mohla započať štádium interného testovania. Konkrétne v Číne mala Tesla k dispozícii len akúsi obmedzenú verziu FSD pre zákazníkov, čo jej rozhodne veľmi neprospelo. Viaceré čínske automobilky totiž spojili sily za účelom vytvorenia vlastného systému autonómneho riadenia, ktorý by dokázal ideálne prekonať ten od Tesly.
Nebude to lacné
Samozrejme, expanzia sa spája ešte s jednou dôležitou otázkou, a to otázkou ceny. Možnosť autonómneho riadenia totiž nie je k dispozícii zadarmo. Napríklad v Spojených štátoch si musia vodiči za softvér zaplatiť 8-tisíc dolárov (približne 7 200 eur). A to nie je všetko. Následne je ešte potrebné uhrádzať pravidelný poplatok, konkrétne mesačné predplatné, ktoré vychádza na 99 dolárov (približne 90 eur). Možné európske ceny nám nateraz nie sú známe, no je takmer isté, že nízke nebudú.