Špekulácie o tom, že smartfóny tajne počúvajú naše rozhovory, aby nám následne zobrazovali cielené reklamy, sú medzi používateľmi bežné už celé roky. Mnohí totiž zažili situáciu, keď im napríklad na Facebooku vyskočila reklama na produkt, o ktorom sa nedávno s niekým rozprávali. Technologické firmy však dlhodobo popierajú, že by k takýmto praktikám dochádzalo. Avšak nedávne odhalenie marketingovej agentúry Cox Media Group (CMG), ktorá pracovala s klientmi ako Facebook a Google, naznačuje opak.
Naozaj počúvajú a analyzujú. V reálnom čase
Podľa dokumentu, ktorý získal portál 404 Media, CMG využíva softvér s názvom „Active Listening“. Tento nástroj dokáže v reálnom čase zachytávať a analyzovať rozhovory používateľov prostredníctvom mikrofónov v ich mobilných zariadeniach. Získané údaje sú následne spájané s ich správaním na internete a slúžia na zacielenie reklám na potenciálnych zákazníkov.
CMG tvrdí, že ich technológia Active Listening dokáže zbierať dáta z viac ako 470 zdrojov, pričom to zahŕňa nielen hlasové dáta, ale aj informácie o správaní používateľov na internete. Medzi klientov tejto agentúry patria aj veľké technologické firmy ako Facebook, Google a Amazon. Nie je však jasné, či tieto spoločnosti priamo využili nástroj Active Listening.
Dávajú ruky preč
Keď sa novinári 404 Media obrátili na Google s otázkami o vzťahu s CMG, technologický gigant okamžite odstránil túto firmu zo svojho Partnerského programu, čím naznačil, že s agentúrou už nespolupracuje. „Všetci inzerenti musia dodržiavať platné zákony a predpisy, ako aj naše zásady Google Ads. Ak zistíme, že niektoré reklamy alebo inzerenti porušujú tieto pravidlá, podnikneme príslušné kroky,“ uviedol hovorca Googlu.
Spoločnosť Meta, ktorá prevádzkuje Facebook, vyhlásila, že preverí, či CMG neporušila ich podmienky používania. „Meta nevyužíva mikrofón vášho telefónu na účely reklamy a dlhodobo to verejne deklarujeme,“ uviedol hovorca Meta. „Budeme kontaktovať CMG, aby sme si vyjasnili, či ich program nevyužíva dáta našej spoločnosti.“
Amazon takisto poprel akúkoľvek spoluprácu s CMG na tomto programe a vyhlásil, že podnikne právne kroky proti každému partnerovi, ktorý poruší jeho podmienky používania.
Je to vôbec legálne? Pýtajú sa samotní tvorcovia
Cox Media Group si bola vedomá právnych dôsledkov svojej technológie Active Listening, čo priznala v teraz už zmazanom blogovom príspevku z novembra 2023. V príspevku sa agentúra pýtala: „Vieme, na čo myslíte. Je to vôbec legálne?“
Agentúra tvrdí, že používanie tejto technológie je legálne vďaka tomu, že súhlas s aktívnym počúvaním je zahrnutý v podmienkach používania aplikácií, ktoré väčšina používateľov len rýchlo odklikne bez toho, aby si ich poriadne prečítala.
Metaštúdia, ktorú zverejnil server 404 Media v decembri, odhalila podrobnosti o tom, ako tieto technológie fungujú, a znovu otvorila diskusiu o ochrane súkromia. Podobné otázky sa objavili už v roku 2017, keď vtedajší prezident reklamy Facebooku Rob Goldman tvrdil, že platforma nikdy nevyužívala mikrofóny smartfónov na zobrazovanie reklám. Túto tému musel neskôr objasniť aj generálny riaditeľ Mark Zuckerberg pred americkým Kongresom v rámci výsluchu o škandále Cambridge Analytica.