Volkswagen, najväčšia európska automobilka, sa chystá výrazne reštrukturalizovať svoju organizáciu. Cieli ňou na čo najvýraznejšie zníženie nákladov, čím chce posilniť svoju konkurencieschopnosť a zastaviť pokles hodnoty. Žiaľ, proces má zahŕňať aj odstavenie niekoľkých fabrík, čo by nepochybne poviedlo k strate mnohých pracovných miest. Ako sme vás informovali v pôvodnom článku na túto tému, celkový počet prepustených zamestnancov sa môže vyšplhať až na 110-tisíc.
Samozrejme, vznikli obavy z toho, že prepúšťanie sa bude týkať aj Slovenska, keďže automobilka má zastúpenie aj na našom trhu, a to v podobe závodov nachádzajúcich sa v Bratislave a Martine. Ako však informuje denník Teraz.sk, nateraz sú tieto obavy zažehnané.
Plány Volkswagenu ohľadne zatvárania závodov sa totiž, teda aspoň zatiaľ, vzťahujú len na domáci, čiže nemecký trh. Analytici už dávnejšie označili ako „ciele na zatvorenie“ niektoré fabriky v Sasku a Dolnom Sasku. Konkrétne Dolné Sasko vystupuje ako jeden z najväčších akcionárov automobilky, jej ideu však podporuje.
Spoločnosť aktuálne čelí obrovskému cenovému nátlaku zo strany ázijských konkurentov, čo môže byť jednou príčin, ktorá podnietila nápad reštrukturalizácie. Poniektorí jej plány berú ako následok slabých vládnych opatrení pre hospodársku politiku, ale aj výsledok dlhoročnej hospodárskej stagnácie a neprínosných štrukturálnych zmien.
Pokiaľ ide o prepúšťanie, Volkswagen uviedol, že zrejme bude musieť ukončiť program istoty pracovných miest, ktorý od roku 1994 bráni v prepúšťaní zamestnancov. Tento program mal byť pôvodne účinný do roku 2029, no zrejme sa to zmení. Aj takto sa môžu ušetriť náklady, čo by malo pomôcť k zamedzeniu strate hodnoty, ktorú automobilka registruje už päť rokov po sebe.
Zatvorenie závodov by pre automobilku bolo bezprecedentným krokom. Nič také totiž za svoju 87-ročnú históriu nespravila.
Slovensko je zatiaľ v bezpečí
Čo sa týka vplyvu na slovenskú pracovnú silu, ako bolo spomenuté vyššie, vážne postihy nateraz nehrozia. Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa Volkswagen Slovakia, oznámila, že spoločnosť na Slovensku nebude prepúšťať zamestnancov, a to ani v bratislavskom, ani martinskom závode.
Skonštatovala, že na konci minulého roka bola zahájená výroba nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb, pričom aktuálne prebiehajú prípravy na nábeh do nového, plne elektrického SUV modelu Porsche Cayenne. Doplnila, že v tejto súvislosti podnik aj naďalej prijíma nových zamestnancov, pričom najväčší dopyt je po odborníkoch s elektrotechnickým vzdelaním.
Volkswagen Slovakia sa ako zamestnávateľ snaží spropagovať svoje meno aj prostredníctvom novej kolektívnej zmluvy, ktorá je platná od 1. septembra.
Na záver ešte treba spomenúť, že plány ohľadne reštrukturalizácie ešte nie sú oficiálne. Viac by sme sa o procese mali dozvedieť počas stredajšieho zasadnutia zamestnaneckej rady, počas ktorej sa očakáva diskusia medzi finančným riaditeľom Arnom Antlitzom a šéfom značky Volkswagen Thomasom Schaeferom. Podľa Daniely Cavallo, šéfky zamestnaneckej rady a členky odborového zväzu IG Metall, by sa mal do rokovaní zapojiť aj generálny riaditeľ automobilky Oliver Blume.