Žiaľ, nie každý ambiciózny projekt sa končí úspechom. Nedávno sme vás na našom webe informovali o bankrote renomovanej spoločnosti Avon, ktorá sa tešila hojnej popularite aj na Slovensku. Po novom bankrot vyhlásila ďalšia známa spoločnosť, avšak úplne z iného odvetvia, konkrétne odvetvia elektromobility, píše server Motor Authority.
Konkrétne mala k tomuto de facto konečnému rozhodnutiu pristúpiť čínska spoločnosť Human Horizons, ktorá stojí za známou značkou elektromobilov HiPhi. Pôvodne o tom informovala agentúra Bloomberg.
Spoločnosť podala žiadosť o reštrukturalizáciu na pôde súdu v meste Jen-čcheng, ktoré sa nachádza vo východnej časti Číny, rovnako ako jej výrobná fabrika. V rámci žiadosti uviedla, že jej aktíva už od apríla nedokážu pokryť dlhy. Uvádza tak správa citujúca súdne dokumenty z 9. augusta.
Čínske médiá informujú, že k podaniu zmienenej žiadosti zo strany spoločnosti došlo po tom, čo sa jej nepodarilo získať ďalšie finančné prostriedky. Súd údajne rozhodol, že spoločnosť spĺňa podmienky na reštrukturalizáciu, ako aj že vymenuje správcu, ktorý bude na celý proces dohliadať v priebehu nasledujúcich šiestich mesiacov s možnosťou dodatočného predĺženia o tri mesiace.
Zavalená silnou konkurenciou
Human Horizons pritom nie je dlho etablovaná firma. Založená bola v roku 2019, pričom za dobu svojho fungovania sa jej podarilo uviesť na trh viacero elektromobilov, vrátane SUV modelu HiPhi X či hatchbacku HiPhi Z. Oznámené boli aj plány týkajúce sa výroby tretieho modelu, menovite HiPhi A, a to v priebehu minulého roka. Toto vozidlo malo figurovať ako výkonná vlajková loď s výkonom 1 287 konských síl. Ruku k dielu mala priložiť aj spoločnosť Apollo, ktorá stojí za špičkovými modelmi Intensa Emozione a Project Evo.
Mladý výrobca nikdy neexpandoval na územie Spojených štátov, minulý rok však začal pôsobiť v niektorých európskych krajinách. Predaj modelov HiPhi X a HiPhi Z spustil v Nemecku a Nórsku. V priebehu celého roku 2023 sa mu podarilo do sveta vyslať približne 8 000 elektromobilov, čo očividne nebol dostatok na to, aby si mohol adekvátne plniť svoje záväzky, a teda aby sa udržal pri živote. Ešte vo februári tohto roku pozastavil výrobu a započal proces zatvárania svojich showroomov.
Nie každý môže uspieť
Zdá sa, že tím z Human Horizons sa jednoducho stratil medzi tvrdou a dychtivou konkurenciou, ktorá je pre čínsky segment elektromobility špecifická. Na tomto trhu pôsobí mnoho výrobcov elektromobilov, pričom každý chce byť lepší ako ostatní. Samozrejme, to sa nie každému môže podariť.
Bankrotu spoločnosti evidentne nezabránili ani štedré dotácie čínskej vlády, ktoré sú aktuálne predmetom mnohých debát, a to aj na úrovni Európskej únie (EÚ). Dotácie totiž čínskym automobilkám umožňujú jednoduchšiu expanziu na zahraničné trhy, čo EÚ vníma ako veľké riziko pre tunajších výrobcov. V tejto súvislosti sa už rozhodla na dovoz čínskych elektromobilov uvaliť mimoriadne vysoké celá, pričom Spojené štáty zvažujú ešte viac drastický krok. Uvaliť chcú clá vo výške až 100 percent, no zatiaľ k tomuto kroku nepristúpili, údajne kvôli početným verejným sťažnostiam a pripomienkam.