Na trhu s kuriérskymi, resp. doručovacími službami, už čoskoro dôjde k ďalšej veľkej zmene. Tentokrát sa to týka Balíkovne, ktorá funguje pod ochrannými krídlami Českej pošty. Od budúceho roka sa však tieto dva subjekty rozdelia, čo znamená, že Balíkovňa bude po novom fungovať ako samostatná jednotka, píše server oPeniazoch.sk na základe informácií ČTK. Stať by sa tak malo 1. apríla 2025.
Túto novinku oznámil priamo Miroslav Štěpán, generálny riaditeľ Českej pošty. Balíkovňa sa však samostatným subjektom nestane okamžite. Nejaký čas po rozdelení bude vlastnená štátom. Vtedy sa vraj zistí, či skutočne dokáže fungovať na vlastnú päsť. Taktiež by sa malo zistiť, aké investície bude jej fungovanie vyžadovať.
Tento krok prichádza celkom nečakane, no v skutočnosti Štěpán o rozdelení hovorí už dlhšiu dobu. Dávnejšie uviedol, že Česká pošta zvažuje predaj Balíkovne súkromnému subjektu. Napokon vraj bude fungovať ako akciová spoločnosť a dcérska firma Českej pošty. Vzájomné vzťahy teda úplne neprestrihnú.
Česká pošta chce inovovať
Štěpán poznamenal, že nie je dlhodobo udržateľné, aby jeden štátny podnik zastrešoval prevádzku ako komerčných, tak aj verejných služieb. Vyčlenenie komerčných služieb do samostatného subjektu označil za nevyhnutné.
Vít Rakušan, minister vnútra, vysvetlil, že dopyt po tradičných poštových službách výrazne klesá, pričom pokles sa očakáva aj v dohľadnej budúcnosti. Štát chce svoje prostriedky zužitkovať spôsobom, ktorý bude prínosný pre všetkých – ako pre Českú poštu, tak aj pre Balíkovňu a zákazníkov.
Konkrétne pozíciu Českej pošty chce posilniť tým, že využije existujúcu infraštruktúru a širokú sieť, ako aj bohaté znalosti zamestnancov, aby dokázala poskytovať také verejné služby, ktoré poslúžia potrebám štátu a zároveň budú atraktívne pre občanov.
Balíkovňa, ako bolo spomenuté, by sa časom mala pretransformovať na akciovú spoločnosť. K rozdeleniu, samozrejme, dôjde v súlade so zákonom o štátnom podniku. Akékoľvek prípadné čiastkové zmeny zverejní rezort vnútra počas najbližších mesiacov.
Čo sa nezmení, je počet pobočiek Českej pošty, aj naďalej ich bude 2 900. Nezmení sa ani ponuka základných poštových služieb založených na 5-ročnej poštovej licencii, ktorú podnik získal od Českého telekomunikačného úradu. Samozrejme, aby bola Česká pošta aj naďalej užitočná pre štát a atraktívna pre zákazníkov, portfólio služieb sa časom rozšíri.
Po novom by malo zahŕňať aj služby pre poisťovne. Takmer 3 000 pobočiek by potom malo ponúkať aj príjem a doručovanie zásielok pre iných komerčných poskytovateľov. Taktiež sa hovorí o stabilizácii riadenia pošty.
Zlepšenie finančnej situácie
K úprave portfólia by pritom malo dôjsť bez navýšenia nákladov pre štát, ich výška by teda nemala presiahnuť stanovenú hranicu 1,5 miliardy korún (59,9-milióna eur).
Aj napriek novo oznámenej zmene sa však očakáva, že Česká pošta bude aj tento rok stratová. Štěpán dodáva, že presná výška straty bude závisieť od viacerých faktorov. Jedným z nich je predaj nehnuteľností, čo zahŕňa aj predaj centrály na Jindřišskej ulici v Prahe. Doposiaľ sa ju predať nepodarilo.
Stojí však za zmienku, že strata Českej pošty postupne klesá. V minulom roku sa strata znížila o jednu miliardu korún (40-miliónov eur) na 756 miliónov korún (30-miliónov eur). Tržby z predaja výrobkov a služieb v medzičase stúpli o 694-miliónov korún (27,7-milióna eur), teda o štyri percentá.