Tesla pod vedením vizionára Elona Muska zastrešuje mnoho ambicióznych projektov. Zatiaľ čo sa snaží vyriešiť všetky tie nedostatky, ktorými trpí jej Cybertruck, usilovne pracuje na výrobe humanoidných robotov Optimus, ktorých plánuje už v dohľadnej dobe vo veľkom nasadiť nielen vo svojich továrňach.
Nie je však jedinou automobilkou, ktorá pracuje na niečom takom. S humanoidnými robotmi nielen experimentuje, ale už dokonca pracuje aj renomovaný nemecký koncern, píše server Topspeed.sk.
Tesla a jej megalomanské vyhliadky
Tesla má v portfóliu dve generácie robota Optimus, pričom tá novšia (teda druhá) nielenže vyzerá viac ako človek, ale sa aj takmer ako človek pohybuje. Samozrejme, Elon Musk má s humanoidom nemalé ambície, pričom do reality ich plánuje pretaviť už v nasledujúcich dvoch rokoch.
Šéf Tesly počas aprílového stretnutia investorov oznámil, že výrobu robotov spustí budúci rok, hoci najskôr v akomsi obmedzenom režime. Ešte v tom istom roku však plánuje nasadiť tisíce robotov vo svojich továrňach. To naznačuje, že pilotná fáza výroby by nemala trvať príliš dlho.
Musk dodal, že cena za jeden model robota Optimus by sa mohla pohybovať v rozmedzí 20-tisíc až 30-tisíc dolárov (18-tisíc až 27-tisíc eur). Predpokladá pritom, že o robota bude ohromný záujem. Odhadol totiž, že projekt by časom mohol navýšiť trhovú kapitalizáciu spoločnosti o 20-biliónov dolárov (18,4-bilióna eur).
V budúcom roku by sa teda mala spustiť pilotná výroba, za ktorou zrejme bude nasledovať prevádzka vo vlastných továrňach. Koncom roka sa vraj začne predaj, pričom prvé dodávky tretím stranám sú predbežne naplánované na rok 2026.
Nemci „potichu“ na prvom mieste
No ako sme spomenuli vyššie, Tesla nie je jedinou automobilkou, ktorá chce priniesť budúcnosť už dnes. Usiluje sa o to aj nemecký koncern BMW, pričom sa dá povedať, že má trošičku náskok. Humanoidných robotov totiž už používa, a to v areáli severoamerickej továrne, ktorá sa nachádza v Spartanburgu. Na rozdiel od Tesly si ich však nevyrába sám. Odoberá ich od kalifornského startupu Figure.
Automobilka si vybrala model robota s označením Figure 02. Niekoľko ich nasadila na linke, ktorá slúži na produkciu modelových radov X3 a X7. Zatiaľ však nepracujú naplno. Viac-menej ide o akúsi testovaciu prevádzku, počas ktorej sa zistí, akým prínosom humanoidní roboti naozaj sú. Za úlohu dostali odoberať plechové komponenty z políc a vkladať ich do prípravku určeného pre ďalšiu fázu produkčného procesu.
Zverejnené bolo dokonca aj oficiálne video, na ktorom môžeme vidieť, že Figure 02 nie je tak pokročilý model, akým sú napríklad tie od Boston Dynamics či Tesly. Zdá sa ale, že prácu, ktorú dostal za úlohu, si zvládne plniť poctivo. Dokonca sa dá povedať, že v jednej veci má Figure mierne navrch, a to hmatových schopnostiach. Video znázorňuje robota, ktorý dokáže presne uchopiť potrebné dielce, prípadne upraviť formu plechového výlisku tak, aby zapadol podľa potrieb.
Čo sa týka technických parametrov, Figure 02 vraj oproti svojmu predchodcovi (modelu 01) ponúka až trojnásobne vyšší výpočtový výkon, spoľahlivejšiu hlasovú komunikáciu, pokročilejší kamerový systém, citlivejšie mikrofóny, inteligentnejšie senzory, ako aj trvácnejšiu batériu. A čo sa týka vyššie zmienených hmatových schopností, tie majú byť porovnateľné s človekom.
Musk sa musí posnažiť
Muska asi veľmi nepoteší, že podľa BMW je Figure 02 aktuálne najpokročilejší humanoidný robot na svete. Takéto superlatívy totiž rád počúva na svoju adresu, nie na adresu iných. No jeho vlastný robot, čiže Optimus, zatiaľ nič veľké nedokázal. Áno, demonštračné videá vyzerali neuveriteľne, no pokiaľ ide o praktické príklady, viac-menej vieme len toľko, že dokáže skladať bielizeň..