Aj tie najväčšie najznámejšie firmy občas učinia rozhodnutie, ktoré sa u verejnosti stretne skôr s odporom, než s otvorenou náručou. Do tejto skupiny sa po novom zaraďuje aj jedna známa automobilka, ktorá začala svojim zákazníkom účtovať pravidelný poplatok za funkcie, ktoré mali dlhé roky k dispozícii zadarmo. O téme informuje server Carscoops.
Touto automobilkou je Mazda, ktorá, podobne ako iné spoločnosti z autobrandže, vybavuje svoje novšie modely vozidiel bohatou ponukou funkcií konektivity. To znamená, že majitelia môžu prostredníctvom mobilnej aplikácie pomerne jednoducho ovládať niektoré základné prvky. Tieto funkcie Mazda ponúka v rámci balíčka Mazda Connected Services.
Bezplatne len na tri roky
Mnohí by si mysleli, že tieto funkcie sú zákazníkom k dispozícii bezplatne, a to ako bonus ku kúpe nového vozidla. A do istej miery to pravda je. Nie je to však pravda úplne. Tieto funkcie sú očividne dostupné bez platobného zaťaženia iba na určitú, resp. skúšobnú lehotu, ktorá trvá tri roky. Po novom Mazda informuje zákazníkov, že funkcie Mazda Connected Services presúva do akéhosi prémiového balíčka, za ktoré je potrebné platiť 10 dolárov mesačne.
Zaujímavosťou je, že o tejto zmene neinformovala prostredníctvom tlačovej správy, ale prostredníctvom osobných správ zaslaných jednotlivým používateľom. V správe upozorňuje na to, že sa blíži koniec bezplatnej 3-ročnej skúšobnej lehoty a že k deaktivácii služieb konektivity dôjde automaticky o 60 dní. Zákazníci tak majú približne dva mesiace na to, aby sa rozhodli, či sa funkcií vzdajú, alebo si za ne začnú platiť.
Balíček zahŕňa viacero šikovných možností
Pre lepšie pochopenie, balíček Mazda Connected Services zahŕňa napríklad možnosť odomknutia auta na diaľku, diaľkové štartovanie, ako aj pravidelné správy o stave vozidla.
Pochopiteľne, veľká časť klientely neskrýva pohoršenie. Jeden zo zákazníkov sa posťažoval, že keď už za auto zaplatíte 30-tisíc až 60-tisíc (dolárov), aspoň diaľkové štartovanie by malo byť k dispozícii buď to na ovládači, alebo v mobilnej aplikácii.
Ďalší používateľ poukázal na to, ako Mazda ukončila podporu bezplatného open-source doplnku Home Assistant. Tento doplnok majiteľom vozidiel umožňoval napríklad rýchlu kontrolu hladiny paliva pred naštartovaním, čo bola v očiach mnohých veľmi užitočná funkcia. Taktiež umožňovala diaľkové štartovanie prostredníctvom domácich gadgetov a aplikácií.
Mazda vraj na to upozorňovala vopred
Mazda v reakcii na sťažnosti používateľov pre portál Carscoops uviedla, že už od spustenia Mazda Connected Services v roku 2019 informovala používateľov o tom, že funkcie konektivity budú mať k dispozícii bezplatne iba po dobu trvania 3-ročnej skúšobnej lehoty, ako aj o tom, že po jej uplynutí bude potrebné za funkcie platiť. Dodala, že niektorým zákazníkom, ktorí prekročili skúšobnú lehotu, dokonca predlžovala bezplatné obdobie, pričom ich náležite upozorňovala, že v budúcnosti budú funkcie spoplatnené.