Od decembra 2024 sa v Južnej Austrálii zavedie nový vodičský preukaz skupiny U, ktorý bude povinný pre všetkých vodičov vysoko výkonných vozidiel. Tento krok vlády sa týka vozidiel s pomerom výkonu k hmotnosti vyšším ako 276 kW na tonu, čo zahŕňa množstvo športových a výkonných automobilov. Cieľom tohto opatrenia je zlepšiť bezpečnosť na cestách, no otázkou zostáva, či to skutočne prinesie požadovaný efekt a či sa tento trend rozšíri aj do ďalších krajín.
Získanie vodičského preukazu skupiny U nebude vyžadovať praktický výcvik ani jazdy na trenažéri. Postačí absolvovanie online kurzu, ktorý vodičov oboznámi s rizikami spojenými s riadením výkonných vozidiel, ako aj s bezpečnostnými funkciami, ktorými sú tieto vozidlá vybavené. Kurz, ktorý stojí v prepočte 60 dolárov, je navrhnutý tak, aby zvýšil povedomie vodičov o bezpečnej jazde. Na záver kurzu je potrebné absolvovať písomnú skúšku trvajúcu 30 až 45 minút.
Len skúška cez internet
Hoci sa tento krok môže javiť ako snaha o zlepšenie bezpečnosti na cestách, otázne je, či online kurz a písomná skúška skutočne prinesú očakávané výsledky. Výkonné vozidlá si vyžadujú nielen teoretické vedomosti, ale aj praktické skúsenosti a schopnosti, ktoré online kurz nedokáže dostatočne poskytnúť. Bez adekvátneho výcviku sa môže stať, že vodiči síce získajú preukaz, no nebudú dostatočne pripravení na zvládnutie kritických situácií na cestách.
Ďalším zaujímavým aspektom nového zákona je zákaz aktivácie športových režimov v zastavaných územiach miest. Ak vodič pri tom spôsobí nehodu, hrozí mu prísnejší trest. Tento bod môže pôsobiť odstrašujúco, no zároveň môže byť ťažko vymáhateľný v praxi. Kontrola nad tým, či vodič aktivoval športový režim, môže byť zložitá, a dokazovanie tohto porušenia môže byť problematické.
Vzhľadom na to, že opatrenie sa dotkne približne 270 vodičov v Južnej Austrálii, nie je zrejmé, či by podobné kroky mali zmysel aj v iných krajinách. Zavedenie špeciálnych vodičských preukazov pre vodičov výkonných vozidiel by mohlo byť nákladné a zložité, najmä ak by sa mal implementovať aj praktický výcvik. Otázkou tiež zostáva, či by takéto opatrenia skutočne prispeli k zníženiu počtu dopravných nehôd, alebo by sa stali len administratívnou záťažou pre vodičov.
Či už sa tento trend rozšíri aj do ďalších krajín, alebo zostane ojedinelým experimentom, jedno je isté: bezpečnosť na cestách je kľúčová a každé opatrenie, ktoré môže prispieť k jej zlepšeniu, by malo byť dôkladne zvážené a podložené reálnymi dátami a skúsenosťami z praxe.