Uber, jedna z popredných „taxíkových“ spoločností, ktorá vystupuje aj na Slovensku, chystá výraznú inováciu svojho vozového parku. Oznámila totiž dlhoročnú strategickú spoluprácu so známou čínskou automobilkou BYD. Tá sa zaviazala, že vozový park Uberu obohatí až o 100 000 elektromobilov, pričom nasadené by mali byť na kľúčových svetových trhoch. Začať by sa malo v Európe, píše server fDrive.cz.
Cieľom tejto dohody má byť predovšetkým zlepšenie výhod pre vodičov, zákazníkov, ale aj mestá, v ktorých Uber pôsobí a plánuje pôsobiť. Dara Khosrowshahi, generálny riaditeľ Uberu, vysvetlil, že keď vodič Uberu presedlá na elektrický pohon, môže ušetriť až 4-násobne viac emisií ako bežný motorista, a to preto, lebo sa po cestách pohybuje podstatne viac a častejšie. Dodal, že viacerí vodiči absolvujú svoju prvú skúsenosť s elektromobilom práve vďaka Uberu.
Spolupráca s BYD má taktiež minimalizovať náklady späté s vlastníctvom elektromobilu pre vodičov Uberu. Sprievodná tlačová správa síce uvádza, že vodiči Uberu presedlávajú na elektrický pohon až 5-násobne rýchlejšie ako súkromníci, podľa prieskumov aj naďalej vnímajú vysokú nákladovosť ako hlavnú prekážku pri prechode na elektrický pohon.
Uber preto má v pláne podporiť vodičov, ktorí sa rozhodnú uprednostniť ekologickejší pohon, a to napríklad zľavami na nabíjanie, údržbu aj poistenie. Ďalej chce zabezpečiť výhodnejšie financovanie a leasing.
Ekologickejšia doprava
Okrem toho má dvojica firiem spoločnými silami pracovať na rozšírení vozového parku Uberu o dlho špekulované vozidlá s podporou autonómneho riadenia. Takéto taxíky by dokázali prepravovať zákazníkov bez potreby ľudského vodiča. Je však otázne, kedy sa ich dočkáme, keďže súčasné systémy autonómneho riadenia stále nie sú natoľko dokonalé, aby sa im dalo plne dôverovať.
Dodanie až 100 000 elektromobilov rozhodne bude veľkým prínosom, a to ako pre firmy zahrnuté v spolupráci, tak aj pre vodičov, zákazníkov a samosprávy. Hoci si táto transformácia bude vyžadovať nemalé investície, v dlhodobom časovom horizonte pomôže k zníženiu škodlivých emisií a obecne uľahčí prechod dopravného sektora na ekologickejší pohon.
Ako bolo spomenuté v úvodnom odseku, elektromobily by sa mali najskôr distribuovať na kľúčových trhoch v Európe, pričom neskôr by sa mali rozšíriť aj do Kanady, Austrálie, ako aj na Blízky východ a Nový Zéland.
Financovanie z jázd?
Pokiaľ ide o finančnú stránku projektu, hoci to nebolo nijak špecifikované, je možné, že Uber bude zavedenie 100 000 elektromobilov financovať zo samotných jázd, ktoré si zákazníci objednajú. Vieme, že tie sa nateraz zvyčajne riadia dopytom, ako aj kvalitou služby, ktorú zákazník požaduje. Nemožno vylúčiť, že tí zákazníci, ktorí si budú chcieť objednať jazdu elektromobilom, zaplatia o čosi viac. Nateraz však ide len o teóriu, ktorá sa nemusí naplniť.
Rovnako nám nateraz nie je známe, kedy by mala predmetná transformácia započať, ani ako dlho by mala trvať.
V neposlednom rade treba podotknúť, že hoci by mala expanzia započať v Európe, nie je isté, či sa dotkne aj Slovenska. My totiž zrejme nie sme kľúčovým trhom, keďže Uber u nás nie je ktovieako rozšírený. Nateraz ho možno využiť len v Bratislave a okolí.