Slovensko si vo svete vydobylo renomé automobilovej veľmoci, a to predovšetkým kvôli tomu, koľko sa ich u nás každým rokom vyrobí. V objeme nových registrovaných vozidiel však pomaly začíname stagnovať. Vyplýva to z údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP), na ktoré upozornil denník Pravda.
Dojem nastupujúcej stagnácie vyplýva z nízkeho medziročného rastu v počte nových registrovaných automobilov. Zatiaľ čo v priebehu prvých 7 mesiacov roku 2023 sa u nás zaregistrovalo 53 481 takýchto vozidiel, tento rok to bolo 53 961 vozidiel. To predstavuje medziročný nárast okolo 0,9 percenta, čo rozhodne nie je veľa. Treba však zmieniť, že stagnácia je scenár, o ktorom už dlho hovorí viacero analytikov.
Celkový počet nových registrovaných áut je v tomto roku vyšší. Ak však vezmeme do úvahy len posledný skúmaný mesiac, čiže júl, môžeme si všimnúť značného poklesu. V júli 2023 sa zaregistrovalo 8 001 nových vozidiel, v tomto roku sa ich počet vyšplhal len na 6 819. V tomto prípade ide o medziročný prepad o necelých 15 percent. Pred júlom bol medziročný pokles zaznamenaný v máji, konkrétne o 9 percent. V júni počet registrácií stúpol a to na úroveň o 5 percent vyššiu ako pred rokom.
Elektromobilom sa darilo, no nie extra
Začiatok negatívneho vývoja možno sledovať aj v segmente elektromobility, ktorý zahŕňa elektrické modely a plug-in hybridy. Od januára do júla sa ich na Slovensku predalo 2 646, čo predstavuje približne 4,9-percentný podiel na celkovom počte registrácií. V porovnaní s predošlým rokom ide o mierny pokles, keďže za prvých sedem mesiacov 2023 sa u nás registrovalo 2 843 týchto vozidiel. Vyšší bol vtedy aj trhový podiel -zhruba 5,3 percenta.
Stojí však za zmienku, že elektrický pohon postupne začína prevažovať nad tým hybridným. Čistých elektromobilov sa predalo 1 457 kusov, zatiaľ čo plug-in hybridov sa predalo 1 189 kusov.
Segment čistých elektromobilov si tak medziročne polepšil. V rovnakom období minulého roku sa ich totiž predalo 1 249, čiže hovoríme o približne 16,7-percentnom medziročnom náraste. To je rozhodne dobrá správa, avšak podiel elektromobilov na celkovom vozovom parku Slovenska je stále žalostný. V priebehu prvých 7 mesiacov 2024 sa vyšplhal iba na 2,70 percenta. V minulom roku to bolo 2,34 percenta.
Slabá adopcia elektrického pohonu na slovenskom trhu má viacero vysvetlení. Jedným z nich je nízka priemerná mzda, ktorá na kúpu nového elektromobilu so slušnou výbavou jednoducho nestačí. Priemerný elektromobil je totiž stále výrazne drahší ako priemerný spaľovák. To isté platí aj o nákladoch na opravu. Ďalším vysvetlením, ktoré do istej miery súvisí s nízkymi priemernými mzdami, je absencia podporných stimulov od štátu. Elektromobily u nás nie sú nijak zvýhodnené, a teda zákazníci nemajú príliš veľkú motiváciu ich kupovať.
Škoda prekvapila, zažiaril jeden model
Vráťme sa však späť k číslam. V predaji elektromobilov sa až do mája najviac darilo Škode, no začiatkom druhej polovice roka ju predbehli ázijská Kia a nemecký Volkswagen. Celkovo, teda v priebehu 7 mesiacov, sa najviac činil Volkswagen, ktorý má na konte 264 predaných elektromobilov. Na druhom mieste skončila Kia so 184 predanými kusmi. Škoda je na treťom mieste, predala 170 elektromobilov. Tesne za ňou sa umiestnila značka Mercedes-Benz, ktorá predala 161 elektromobilov.
Škode sa však ako jedinej z uvedených automobiliek podarilo vykázať slušné predaje len s jedným modelom, konkrétne modelom Enyaq. Ostatné podniky majú podstatne širšiu ponuku, pokiaľ ide o elektrický pohon. Čo zrejme mnohých prekvapuje, je absencia Tesly. To však má jednoduchý dôvod – táto automobilka nemá na Slovensku oficiálne zastúpenie, a teda nefiguruje v štatistikách ZAP.
Vystupuje však v štatistikách Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), podľa ktorej Tesla patrí medzi najobľúbenejšie značky elektromobilov na slovenskom trhu. Na území susednej Českej republiky je najviac preferovanou značkou v tejto triede.
Ktoré autá kupujeme najviac?
V tomto bode sa už môžeme presunúť k rebríčku najpredávanejších vozidiel. Dominantnú pozícu si aj v tomto roku držala Škoda Octavia, ktorej sa od januára do júla predalo 2 858 kusov. V rovnakom období minulého roku to bolo 2 632 kusov. Druhé miesto obsadil model Hyundai i30, ktorého sa predalo 2 261 kusov. To je zásadný nárast oproti minulému roku, kedy toto vozidlo obsadzovalo šiestu priečku. Bronzová medaila patrí opäť škode, konkrétne Škode Fabia. Tej sa predalo 2 231 kusov. Minulý rok bola štvrtá.
V tabuľke nižšie nájdete prehľad 15 najpredávanejších modelov vozidiel na slovenskom trhu za január až júl 2024, ako aj porovnanie s objemom predaja v minulom roku.
Model vozidla | Počet predaných kusov (január až júl 2024) | Počet predaných kusov (január až júl 2023) |
Škoda Octavia | 2 858 | 2 632 |
Hyundai i30 | 2 261 | 1 561 |
Škoda Fabia | 2 231 | 1 624 |
Kia Ceed | 1 701 | 1 800 |
Kia Sportage | 1 459 | 1 648 |
Škoda Kamiq | 1 424 | 1 525 |
Dacia Duster | 1 382 | 1 194 |
Škoda Karoq | 1 303 | 1 360 |
Škoda Scala | 1 254 | 1 422 |
Volkswagen T-Cross | 1 119 | 474 |
Toyota Corolla | 1 087 | 1 008 |
Škoda Kodiaq | 1 078 | 939 |
Hyundai Tucson | 960 | 1 542 |
Hyundai i20 | 889 | 1 038 |
Toyota RAV4 | 851 | 966 |