Ak vlastníte alebo echcete vlastniť elektromobil, pravdepodobne ste už počuli mýty o tom, že budete musieť meniť batériu každých 100 až 120-tisíc kilometroch. Tento zastaraný argument proti elektromobilom je často používaný kritikmi na sociálnych sieťach. Skutočnosť je však iná, a moderné elektromobily ako Tesla Model 3 to jasne dokazujú.
Tesla Model 3 ako zázrak inžinierstva
Vodič Tesla Model 3 Performance z roku 2018 prešiel na pôvodnej batérii už 320 000 kilometrov za menej ako šesť rokov. Skúsenosti ukazujú, že počiatočný pokles kapacity batérie nastáva najmä v prvých 120-tisíc kilometroch, po čom sa degradácia výrazne spomalí.
V priebehu posledných 160 000 kilometroch nezaznamenal žiadne významné zmeny v dojazde svojho auta. Na sledovanie stavu batérie využíva niekoľko metód, ktoré poskytujú rôzne analýzy. Jednou z metód je sledovanie množstva energie, ktorú auto dokáže načerpať počas nabíjania na nabíjačke Supercharger, a to od 0 do 100 %. Vlastník uvádza, že väčšina jeho nabíjania prebieha práve na týchto staniciach.
Stav batérie po 320 000 kilometroch
Po prejdení 320 000 kilometrov batéria auta stále prijíma približne 66 kWh energie. Ak berieme do úvahy pôvodnú kapacitu 75 kWh, znamená to degradáciu medzi 11-12 %. Je však dôležité zohľadniť aj rôzne neefektivity, ktoré môžu ovplyvniť straty pri nabíjaní, preto toto číslo nie je úplne presné.
Podľa správy RecurrentAuto má jeho Model 3 hodnotenie 85 %, čo porovnáva aktuálny maximálny dojazd vozidla s pôvodným dojazdom pre danú konfiguráciu batérie. Toto skóre však nemusí úplne odrážať stratu kapacity, pretože faktory ako štýl jazdy, lokalita, počasie a ďalšie premenné môžu ovplyvniť dojazd a stav batérie.Hoci auto nie je úplne bez problémov, jeho výkon a spoľahlivosť sú mimoriadne pôsobivé.
Počiatočné opravy zahŕňali výmenu hlučného horného ramena riadenia a po 160 000 kilometroch servis nabíjacej sústavy. Pneumatiky vydržali 60 000- 80 000 kilometrov a pôvodné brzdové doštičky stále fungujú bez výmeny brzdovej kvapaliny. Jediným problémom je mierne oslabený výkon klimatizácie, ktorý si čoskoro môže vyžadovať servis.