Elektromobily stále trpia viacerými nedostatkami, ktoré výrazne spomaľujú ich šírenie a adopciu zo strany zákazníkov. Jedným z nich, ak sa to dá nazvať nedostatkom, je príliš vysoká priemerná cena. Elektromobily sú stále o poznanie drahšie ako spaľováky. Postupne si ale v tomto smere môžeme všímať dôležité zmeny.
Takúto zmenu po novom prináša nemecká automobilka Opel, ktorá sa teší značnej popularite aj u nás na Slovensku. Ako píše server Electrive, spoločnosť predstavila elektrické vozidlo, ktoré dosahuje cenovú paritu so svojím benzínovým náprotivkom. To znamená, že stojí toľko isto, čo spaľovák, a dokonca je lacnejší ako hybridný variant.
Rieši zásadný problém
Vysoká priemerná cena nepochybne brzdí prienik elektromobilov k širšiemu spektru zákazníkov. V mnohých krajinách je priemerná mzda relatívne nízka, čo ovplyvňuje kúpyschopnosť obyvateľov, a to nielen čo sa týka nákladnejších položiek, ako sú autá. Problém je to aj na Slovensku. Platíme buď to vysoké nájmy, alebo vysoké hypotéky. Mnohí tak jednoducho nemajú dostatok voľných finančných prostriedkov na to, aby si k tomu mohli dovoliť ešte aj úver na elektromobil.
Veľkou pomocou by boli štátne stimuly, no k tým sa naša vláda zatiaľ ktovieako nemá. V iných krajinách ponúkajú vlády na kúpu elektromobilov celkom štedré dotácie, ktoré znižujú výsledné sumy niekedy aj o desiatky percent. Na Slovensku elektromobily nie sú zvýhodnené de facto nijak a v ničom. Dokonca aj diaľničné poplatky majú rovnaké ako spaľováky.
Nevídaný cenník
Vráťme sa ale späť k téme, teda k novému elektromobilu značky Opel. Ide o elektrifikovanú verziu crossoveru Opel Frontera, presnejšie jeho britskú verziu s označením Vauxhall Frontera. Ako bolo avizované vyššie, novinka zaujala predovšetkým cenovkou.
Základná verzia modelu je vybavený 1,2-litrovým benzínovým turbomotorom s výkonom 74 kW alebo 100 konských síl, 6-stupňovou automatickou prevodovkou a hybridnou výpomocou. Cena bola stanovená na 23 495 britských libier, čo v prepočte vychádza na necelých 28-tisíc eur. Rovnakú cenu si potom automobilka pýta za elektrifikovanú verziu, ktorá okrem nulových emisií ponúka výkon 83 kW, resp. 113 konských síl. Najdrahším prevedením je tak hybridný variant, ktorý má výkon 100 kW alebo 136 konských síl a cenu 24 995 libier (29 700 eur).
Mnohí sa isto pýtate, ako mohol Opel vyrobiť elektrickú Fronteru s rovnakou cenovkou ako pri benzínovej verzii. Odpoveď je jednoduchá – batéria. Hoci má štandardný model iba 44-litrovú nádrž, ponúka dlhší dojazd, než jeho elektrický súrodenec. Akumulátor má totiž kapacitu iba 44 kWh, pričom ide o lacnejší typ lítium-železo-fosfátového (LFP) článku od spoločnosti Svolt.
Dojazd tak činí iba 300 km. Pokiaľ ide o nabíjanie, podporovaný je výkon 7,4 kW pri nabíjaní striedavým prúdom a 100 kW pri nabíjaní jednosmerným prúdom. Z 20 na 80 percent kapacity sa tak dokáže obnoviť v priebehu necelej pol hodiny (26 minút).
Značne obmedzená je potom aj maximálna rýchlosť. Základný model sa dokáže vyšplhať na 194 km/h, zatiaľ čo elektromobil má nastavený limit na 140 km/h. Čo sa týka rozmerov, vozidlo je celkom kompaktné, a teda vhodné najmä do mestského prostredia. Meria 4 385 mm na dĺžku, 1 795 mm na šírku a 1 635 až 1 655 mm na výšku. Rozmer rázvoru činí 2 670 mm. Objem kufra štandardne dosahuje 434 litrov, avšak po sklopení zadných sedadiel sa navyšuje až na 1 600 litrov.
Na záver ešte treba spomenúť, že elektromobil dosahuje cenovú paritu so spaľovákom iba na britskom trhu, čo je celkom škoda. Napríklad v Nemecku má podstatne vyššiu cenu. Hybrid je tu lacnejší, v 74-kW verzii stojí 23 900 eur a v 100-kW verzii necelých 26 000 eur. Elektrická verzia vychádza na 28 990 eur. No na druhú stranu, stále je to prinajmenšom zaujímavá cena.