Jedným z hlavných dôvodov, prečo ľudia ešte stále kritizujú elektrický pohon, je jeho nákladovosť. Iste je medzi nami mnoho takých, ktorí by si elektromobil kúpili s radosťou, no bráni im v tom vysoká obstarávacia cena. A niet sa čo čudovať. Priemerná cena elektromobilu je aj dnes citeľne vyššia, než priemerná cena spaľováku. Dobrou správou však je, že postupne stúpa počet automobiliek, ktoré sa to snažia zmeniť. A jedna z nich práve ukázala niečo skutočne nevídané.
Ako píše server CleanTechnica, značnej pozornosti sa aktuálne teší nový elektromobil z dielne spoločnosti Lynk & Co, ktorý nesie označenie Z10. Ohúril predovšetkým tým, že ponúka veľmi štedré parametre za až neuveriteľne prívetivú cenovku. A aby toho nebolo málo, pýši sa aj celkom štýlovým dizajnom.
Tento elektromobil v základnej verzii ponúka dojazd až 602 km na jedno nabitie (podľa CLTC), ktorý zabezpečuje lítium-železo-fosfátová (LFP) batéria s kapacitou 71 kWh. Pýši sa taktiež pohonom zadných kolies a elektromotorom s výkonom 200 kW. A cena? V Číne bola nastavená na 215 800 juanov, čo v prepočte vychádza na zhruba 27 300 eur.
K dispozícii sú potom aj štyri vyššie verzie:
- Dojazd 766 km, pohon zadných kolies (Max a Smart Max)
- Dojazd 806 km, pohon zadných kolies (Smart Max)
- Dojazd 702 km, pohon všetkých kolies (Smart Ultra)
Samozrejme, vyššie verzie majú okrem lepších parametrov aj vyššie cenovky. Avšak už základná verzia má špecifikáciu, ktorá by nepochybne uspela aj u tých náročnejších zákazníkov. Rozdiely medzi jednotlivými konfiguráciami Z10 totiž nie sú až tak veľké.
Stojí ale za zmienku, že najvyššia verzia dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h v priebehu len 3,5 sekundy, pričom sa dokáže nabiť na 573 km dojazdu len do 15 minút.
Zákazníci, ktorí si predobjednajú tento elektromobil, dostanú ako bonus doplnkový balíček v hodnote 28 000 juanov (približne 3 500 eur), ktorý obsahuje audio systém Harman Kardon s 23 reproduktormi, sedadlá Nappa, poukážku na nabíjanie a ďalšie šikovné benefity.
Pokiaľ ide o dizajn, ten možno označiť za ikonický. Vozidlo vyzerá elegantne a zároveň športovo, a to nielen zvonka, ale aj zvnútra. Interiér má pomerne minimalistický vizuál. Za volantom sa nachádzajú digitálne budíky, vedľa volantu zase veľký 1ť,4-palcový tablet poskytujúci jednoduchý prehľad o všetkých dôležitých informáciách a zrejme aj prístup k niektorým ovládacím prvkom.
Automobilka uviedla, že pri navrhovaní interiéru priorizovala komfort. Sedadlá sú čalúnené a podporujú vyhrievanie, ventiláciu aj masážne funkcie. Tieto kvality sa pritom nevzťahujú iba na predné sedadlá, ale aj na tie zadné.
Je tu jeden háčik
Avšak to, že elektromobil stojí necelých 30-tisíc eur v Číne, neznamená, že za rovnakú cenu sa bude predávať aj v Európe (ak sem niekedy príde). Takmer istotne by bol oveľa drahší, za čo možno ďakovať novým clám, ktoré Európska únia (EÚ) uvalila na dovoz čínskych elektromobilov. Ak by bola uplatnená sadzba 38 percent, Z10 v základnej konfigurácii by v Európe mohol stáť okolo 45-tisíc eur.
Viac podrobností o vozidle sa zrejme dočkáme v rámci oficiálneho uvedenia, ktoré by sa malo uskutočniť 5. septembra.