Pomaly tu máme začiatok septembra, čo znamená koniec motoristickej sezóny. Býva zvykom, že v priebehu tejto sezóny smerujú ceny palív skôr nahor, no na Slovensku môžeme v posledných týždňoch evidovať presný opak. A inak tomu nebolo ani v priebehu 33. týždňa, ktorý prebiehal od 12. do 18. augusta. Čerpacie stanice totiž v tomto období opäť hlásili cenový pokles, na čo upozornil denník Teraz.sk.
Ako uvádzajú údaje Štatistického úradu (ŠÚ) SR, ceny benzínov v uplynulom týždni klesli približne o 0,3 centa, čím sa dopracovali na úroveň evidovanej začiatkom roka. Klesla potom aj cena motorovej nafty, ktorá dosiahla najnižšej hodnoty od začiatku júna. Pokiaľ ide o plyny, tých ceny sa pohybovali rôzne. Stlačený zemný plyn (CNG) zlacnel, zatiaľ čo skvapalnený ropný plyn (LPG) zdražel.
V sledovanom období sme tankovali liter 98-oktánového benzínu (Natural 98) v priemere za 1,778 eura, čo predstavuje medzitýždňový pokles o 0,003 eura. Liter 95-oktánového benzínu (Natural 95) sa predával za 1,568 eura, teda o 0,004 eura lacnejšie ako v predošlom týždni. Čo sa týka motorovej nafty, tá zlacnela o 0,003 eura, presnejšie z 1,477 eura na 1,474 eura za liter.
Cena CNG, ako bolo spomenuté, klesla taktiež, a to 0,001 eura z 1,602 eura na 1,601 eura za kilogram. Plyn LNG sa držal na rovnakej úrovni, teda na úrovni 1,609 eura za kilogram. Rovnako tomu bolo aj v prípade bioLNG (2,340 eura za kilogram) a vodíka (21,600 eura za kilogram). Naopak zdražel LPG, a to z 0,713 eura na 0,720 eura za liter.
Medziročné porovnanie
Čo sa týka medziročného porovnania, cena motorovej nafty bola nižšia až o 8,8 percenta, zatiaľ čo 95-oktánový benzín sa predával lacnejšie o 7,8 percenta. Výrazný rozdiel potom možno pozorovať aj 98-oktánovom benzíne, ktorý bol oproti minulému roku lacnejší o 5,9 percenta.
Cena LNG je však medziročne vyššia o 14,4 percenta, zatiaľ čo LNG bol drahší o 3,5 percenta a CNG viac ako o 3,3 percenta.
Pozitívny vývoj
Stojí za zmienku, že veľká časť pohonných hmôt zlacňovala aj napriek pretrvávajúcim obavám, ktoré vznikli v dôsledku odstávky dodávok ropy z ruského Lukoilu do zásobníkov Slovnaftu. Ukrajina ho totiž zaradila na sankčný zoznam, čo znamená, že cez jej územie už ropa od Lukoilu netečie.
Slovenská rafinéria začiatkom mesiaca priznala, že od Lukoilu nedostáva ropu už od začiatku júla. Dodala, že vyvíja maximálne úsilie, aby boli zabezpečené náhradné dodávky ropy, ktoré by pomohli preklenúť toto kritické obdobie. Toto by však bolo iba dočasným riešením. Z dlhodobého hľadiska mal Slovnaft spoločne so skupinou MOL a zástupcami štátov pracovať na zaistení dlhodobých garancií na prepravu ropy.
Podľa Európskej komisie (EK) však odstávka dodávok ropy nepredstavuje žiadne vážnejšie následky. Hoci ide o komplikáciu, k energetickej kríze by dôjsť nemalo, keďže stále existujú alternatívne možnosti dodávok, napríklad cez ropovod Adria, ktorý vedie cez Chorvátsko. Taktiež treba dodať, že ostatné ruské spoločnosti naďalej dodávajú ropu cez ropovod Družba, a to bez obmedzení.