Na slovenských cestách sa v budúcnosti objavia pokročilé kamerové systémy, ktoré budú striehnuť na vodičov a ich dodržiavanie, resp. nedodržiavanie pravidiel cestnej premávky. Ministerstvo vnútra (MV) Slovenskej republiky (SR) definitívne potvrdilo, že tieto kamerové systémy obstará, pričom predpokladá, že celková výška nákladov dosiahne približne 64-miliónov eur. O téme informuje denník Teraz.sk.
Nová technológia má byť nasadená najmä na tých cestných úsekoch, kde je vykazovaná najvyššia miera nehodovosti. Šutaj Eštok (Smer-SD), minister vnútra, prehlásil, že kamery budú schopné rozpoznať, či vodič počas jazdy telefonoval, mal zapnutý pás, zastavil na červenej či nepredbiehal tam, kde predbiehať nemal. Označil ich za kamerové systémy 21. storočia.
Koniec ľahostajnosti na rizikových úsekoch
Účel tejto inovácie tak asi netreba príliš vysvetľovať. V zásade majú za cieľ motivovať vodičov k tomu, aby striktne dodržiavali pravidlá cestnej premávky, teda aby za volantom nerobili nič, čo môže viesť k vzniku dopravnej nehody. O nasadní kamier na rizikových úsekoch vraj budú vodiči upozorňovaní.
Rezort vnútra do verejného obstarávania zaradil aj systémy úsekového merania. Tie vraj budú nasadené najmä v tuneloch.
Celkovo má zakázka v hodnote desiatok miliónov eur zahŕňať 213 stacionárnych rýchlomerov, 48 analytických kamier a 18 úsekových rýchlomerov. Uviedol to Matej Neumann, hovorca ministerstva. Výhoda úsekových rýchlomerov spočíva v ich schopnosti merať rýchlosť prechádzajúcich vozidiel nielen v jednom bode, ale na celom úseku. Tým sa vraj zníži počet prípadov, kedy vodič spomalí iba v blízkosti radaru, pričom po jeho minutí znova zrýchli nad stanovený limit.
Viacero prínosov
Pôvodne bolo verejné obstarávanie naplánované na rok 2023, avšak inisterstvo sa ho napokon rozhodlo zrušiť, nakľoko malo MV obdržať približne 500 pripomienok, ktoré najskôr bolo treba adresovať. Teraz to však vyzerá na úspešný projekt. Neumann dodal, že po skončení obstarávacieho procesu by sa nové kamerové systémy mohli na cestách objaviť v druhej polovici budúceho roka. Okrem nižšej nehodovosti si má od nich rezort sľubovať aj úsporu času a zjednodušenie práce pre príslušníkov Policajného zboru (PZ). Tým tak ostane viac priestoru na iné povinnosti.
Napokon Neumann podotkol, že spolu s novými zariadeniami rezort taktiež vysúťaží aj dopravné značenie, príslušenstvo, zdroje energie, servis či transakčný modul. O konečnom výbere dodávateľa má okrem ceny rozhodovať aj kvalita. Tá vraj bude predstavovať polovicu kritérií.