Sociálne siete sa spájajú s mnohými pozitívami, ale aj negatívami. V poslednom čase sa však viac pozornosti upriamuje skôr na negatíva, čo sa dá pochopiť. Tento typ médií preukázateľne vedie k rôznym poruchám či duševným problémom, a to najmä u mladistvých používateľov. Je tomu tak preto, lebo sociálne siete často skresľujú obrázok reálneho sveta. A žiaľ, dotýka sa to aj jednej veľmi citlivej oblasti, ktorou je rodová identita.
Dokázať sa to posnažili novinári z austrálskeho portálu Guardian Australia, a to prostredníctvom celkom zaujímavého experimentu, píše server Mobilizujeme.cz. Konkrétne chceli dokázať, že algoritmy sociálnych sietí zvyknú stereotypovať ženy, teda ich zoskupovať do akejsi spoločnej skupiny s jednotným opisom. A to rozhodne nie je správne ani na morálnej úrovni, ani na žiadnej inej.
Žiaľ, zdá sa, že sa im to dokázať skutočne podarilo. Vo svojich zisteniach uvádzajú, že obsah na sociálnych sieťach stereotypuje nežné pohlavie aj bez predchádzajúcej interakcie s obsahom tohto charakteru.
Poriadne sa poistili
Experiment to bol pomerne jednoduchý. Na popredných sociálnych platformách, menovite Facebooku a Instagrame, založili nové používateľské konto. A išli naozaj do hĺbky. Pre účely experimentu použili nový telefón aj e-mailovú adresu. Taktiež aplikáciám zakázali zbierať informácie uložené v zariadení. Povolili im iba sledovanie polohy a prístup k informáciám, ktoré prezrádzajú typ používaného zariadenia. Týmito krokmi chceli nadobudnúť istotu, že algoritmy platforiem nemajú ako sledovať ich preferencie.
Nové konto ponechali aktívne po dobu troch mesiacov, pričom za celý čas s ním nijak výrazne neinteragovali. To, čo zistili, zarazilo nielen ich, ale aj verejnosť. Sociálne siete totiž profilu zobrazovali obsah, ktorý celkom jasne stereotypoval ženy. Stojí však za zmenku, že ich nezačal zobrazovať okamžite, ale po pár dňoch používania.
Neriešený problém
To je celkom vážny problém. Dospelí používatelia, ktorí už majú čo-to za sebou, vedia odlíšiť, ktoré informácie sú pravdivé a ktoré nie. Mladiství takúto schopnosť buď to nemajú vôbec, alebo ju majú značne obmedzenú. Príspevky stereotypujúce ženy im môžu do istej miery skresliť pohľad na to, čo ženy predstavujú, ako sa správajú a čo dokážu. To môže ovplyvniť správanie mladých či dospievajúcich mužov voči ženám, a to nie v tom správnom zmysle slova. Samozrejme, určité stereotypovanie sa týka aj mužského pohlavia, no nie do takej miery, ako je tomu u žien.
Novinári po získaní výsledkov oslovili spoločnosť Meta so žiadosťou o vyjadrenie. Tá im neposkytla žiadne rozsiahle vysvetlenie. Uviedla len toľko, že siete používateľom ukazujú obsah na základe ich preferencií. Z toho vyplýva, že ak daný používateľ neobľubuje stereotypovanie žien, takéto príspevky by sa mu zobrazovať nemali.
V rámci experimentu sa však zobrazovali aj napriek tomu, že pre jeho účely bolo použité úplne nové konto s dodatočnými opatreniami. Nepredpokladáme pritom, že by v priebehu tých pár dní, kým sa stereotypné príspevky začali zobrazovať, novinári vyhľadávali a „lajkovali“ takýto obsah.
Sociálne siete vedia byť veľmi nebezpečné miesto. Každý typ obsahu, ktorý sa na nich šíri, treba brať s rezervou. Internet zvykne zavádzať.. A žiaľ, platí to aj pri citlivých témach.