Nedávna štúdia spoločnosti Geotab, zameraná na správu flotíl, priniesla znepokojivé výsledky týkajúce sa využívania plug-in hybridných vozidiel (PHEV) v Severnej Amerike. Podľa analýzy údajov zo 1 776 služobných vozidiel typu PHEV až 86 % všetkých jázd prebehlo na fosílne palivá. To viedlo k priemernej spotrebe 6,24 litra na 100 kilometrov, čo je len o niečo nižšia hodnota ako u bežných spaľovacích áut (7,10 l/100 km). Takéto výsledky výrazne znižujú ekologický a ekonomický prínos týchto vozidiel.
Pre nás sú tieto údaje zaujímavé aj z pohľadu Európy, kde nedávny prieskum Európskej komisie priniesol podobné výsledky. Európske plug-in hybridy vykazovali priemernú spotrebu 4 litre na 100 kilometrov, čo síce vyzerá lepšie, no je to stále 3,5-násobok deklarovaných hodnôt.
Rovnaké správy prichádzajú aj z policajného zboru, ktorý hlási, že policajti nemajú kde nabíjať hybridy a jazdia tak na benzín. Komisia preto pripravuje na rok 2025 zmeny vo výpočte normovanej spotreby pre PHEV, aby lepšie reflektovali reálne používanie týchto vozidiel.
Myšlienka fajn, realita úplne iná
Podobné závery priniesli aj ďalšie výskumy, napríklad od The International Council on Clean Transportation. Zdá sa, že myšlienka plug-in hybridov sa minula s očakávaniami bežných zákazníkov. Pritom by pri správnom používaní mohli plug-in hybridy priniesť reálne úspory paliva, čo dokazuje horný kvartil štúdie Geotabu, kde správne nabíjacie návyky vedú k 50 % úsporám paliva.
Problém spočíva v tom, že automobilky majú len veľmi málo údajov o reálnych nabíjacích zvyklostiach používateľov PHEV, alebo ich jednoducho nechcú zverejniť. Preto sa od nich zatiaľ nedočkáme žiadnych aktívnych krokov na zlepšenie tejto situácie. Hlavné príčiny tohto stavu sa líšia v závislosti od toho, či ide o súkromných používateľov alebo flotilových prevádzkovateľov.
Nevedia, aké výhody hybridy ponúkajú
V prípade súkromných používateľov by pomohlo viac osvety – mnoho z nich si jednoducho neuvedomuje, alebo nechce uvedomiť, aké výhody by prinieslo častejšie nabíjanie. Na druhej strane, správcovia flotíl dostatočne nevyužívajú nástroje, ktoré by im pomohli presne analyzovať vplyv frekvencie nabíjania na ekonomiku prevádzky a poskytovať konkrétnu spätnú väzbu pre používateľov. Samozrejme, všeobecne by pomohlo aj rozšírenie siete pomalých nabíjacích staníc.
Záver štúdie je neprekvapivý; keďže neexistuje rýchly ani jednoduchý spôsob, ako zlepšiť používateľské návyky vodičov plug-in hybridov, jednoduchšou cestou k zníženiu emisií je zaobstaranie čistého elektromobilu. Pri týchto vozidlách už totiž nie je priestor na pohodlnosť a nedisciplinovanosť pri nabíjaní.