Väčšina zrejme pozná Samsung pre vysokokvalitné smartfóny, inteligentné hodinky, slúchadlá a umelú inteligenciu. V skutočnosti je však záber juhokórejského giganta oveľa širší, pričom zahŕňa dokonca aj elektromobilitu. A zdá sa, že v tejto oblasti si plánuje vybudovať silné renomé. Na výstave SNE Battery Day 2024 prehlásil, že uviedol do prevádzky linku na výrobu batérií pre elektrické vozidlá, píše server Interesting Engineering.
Linka má produkovať tzv. batérie s pevným skupenstvom (solid-state). Tento typ článkov využíva pevný elektrolyt a iónové vedenie medzi elektródami. Bežné batérie namiesto toho používajú kvapalné alebo gélové polymérové elektrolyty. Batérie s pevným skupenstvom majú ponúkať vyššiu hustotu energie, a teda potenciálne dlhšiu výdrž na jedno nabitie.
Linka bola skonštruovaná ešte v minulom roku, pričom štádium masovej produkcie chce Samsung docieliť do roku 2027. Spoločnosť dodala, že už doručila prvú várku nových batérií vybraným výrobcom elektromobilov na testovanie. Ich spätná väzba má byť pozitívna.
A asi sa niet čo čudovať. Nové akumulátory od Samsungu totiž ponúkajú špičkové parametre. Sľubujú dojazd takmer 1 000 km, schopnosť nabitia do 9 minút a životnosť až 20 rokov.
Schopnejšie aj bezpečnejšie
Solid-state batérie majú byť menšie, ľahšie i bezpečnejšie ako „tradičné“ lítium-iónové batérie, ktoré v súčasnosti používa väčšina elektromobilov. Konkrétne bezpečnosť zvyšujú tým, že používajú pevné komponenty namiesto kvapalných. Obrovskou výhodou je však aj zmienená nižšia hmotnosť, ktorá je spätá s menšími rozmermi.
Je tu však aj jedna kľúčová nevýhoda, ktorou sú príliš vysoké výrobné náklady. Keďže ide o relatívne novú technológiu, ktorá stojí nemálo peňazí, aspoň spočiatku budú solid-state batérie určené takmer výhradne pre najprémiovejšie elektrické modely.
Samsung sa má čím chváliť
Ako bolo spomenuté vyššie, solid-state batérie zvyčajne majú aj vyššiu energetickú hustotu. Tá od Samsungu sa pýši hustotou 500 Wh/kg, čo je takmer dvojnásobok priemernej hustoty bežných batérií (270 Wh/kg).
Čo sa týka nabíjania, Samsung sľubuje možnosť nabitia do 9 minút. Treba však upozorniť, že toto číslo sa pravdepodobne netýka nabitia z 0 percent na 100 percent, ale z 10 alebo 20 percent na 80 percent. Aj napriek tomu však ide o veľmi chvályhodný parameter.
Taktiež stojí za zmienku, že gigant sa zrejme neplánuje zameriavať len na drahšie elektromobily. Vyvíjať má aj cenovo dostupnejšie lítium-železo-fosfátové (LFP) články.
Dobieha konkurenciu
Na záver nemožno opomenúť životnosť, ktorá by v prípade solid-state batérií z dielne Samsungu mala dosahovať až 20 rokov. Tento údaj dokazuje odhodlanie spoločnosti držať krok s ostatnými výrobcami batérií, ako je napríklad CATL. Nechytá sa však na spoločnosť Geely, ktorej nová batéria Short Blade sľubuje životnosť až 50 rokov, konkrétne pri priemernom ročnom nájazde 20-tisíc km.