Jednou z podmienok získania vodičského oprávnenia je znalosť zákona o cestnej doprave. Súčasný systém sa spolieha na to, že všetky potrebné vedomosti získa budúci vodič počas výcviku v autoškole. To je do istej miery pravda, no aj napriek tomu sa veľká časť motoristov na cestách dopúšťa celkom banálnych chýb, ktorými sa de facto zbytočne vystavujú riziku mastnej pokuty. Tá, o ktorej informuje server AUTOVINY.sk, môže vinníka stáť až 100 eur.
Je celkom prekvapujúce, koľkým vodičom robí problém vyznať sa v tom, ako správne využívať cestné komunikácie v prípade, že majú k dispozícii viac jazdných pruhov. Takéto cesty sa pritom vyskytujú nielen na diaľniciach a rýchlostných cestách, ale aj v mestách.
Jazdné pruhy majú svoj systém
Nemálo motoristov žije v domnienke, že na diaľniciach môžu bez obmedzení po celú dobu cesty zotrvať v ľavom jazdnom pruhu. To ale nie je tak úplne pravda. Zákon o cestnej premávke (č. 8/2009 Z. z.) totiž jasne stanovuje, že na cestách mimo obce, ktoré majú dva alebo viac vyznačených jazdných pruhov v jednom smere jazdy, sa jazdí po pravom jazdnom pruhu. Ostatné jazdné pruhy možno využiť na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo odbočovanie.
Rozšírená neznalosť systému jazdných pruhov sa vo veľkom prejavuje najmä na diaľniciach, ktoré v jednom smere jazdy pozostávajú z troch jazdných pruhov. Pomerne často si môžeme všímať, že sa veľká časť áut drží v strednom pruhu. To býva podmienené viacerými argumentmi či dôvodmi, a to napríklad, že motoristi sa v strednom pruhu cítia bezpečnejšie, prípadne že pravý pruh je zahltený pomalými kamiónmi.
Treba si však uvedomiť, že takýmto prístupom sa zahlcujú stredy diaľnic, čo môže viesť k obmedzeniu ostatných vodičov, ako aj zhusteniu premávky, čo zase môže predstavovať riziko vzniku nebezpečných situácií, a to najmä pri predbiehaní.
Ako to funguje v obciach?
Pokiaľ ide o cesty s viacerými jazdnými pruhmi na území obcí, na tých je situácia podobná. Zákon motoristom umožňuje jazdu v ľavom jazdnom pruhu, avšak len za dodržania podmienky, že nebudú obmedzovať rýchlejšie idúce vozidlo. Ak sa takéhoto obmedzenia dopustia, môže dôjsť k vzniku zbytočných zápch.
V jednoduchej forme teda možno povedať, že ak jazdíte v ľavom jazdnom pruhu, no objaví sa za vami vozidlo, ktoré ide rýchlejšie, musíte mu čím skôr uhnúť. A áno, platí to aj v prípade, že dané vozidlo prekračuje povolený rýchlostný limit. Pamätajte, že nie je vašou úlohou brzdiť neprimerane rýchlo idúce autá. Táto úloha pripadá policajným hliadkam a radarom.
Ak sa ocitnete v takejto situácii, rozhodne nezrýchľujte. Udržte si aktuálnu rýchlosť (v prípade potreby spomaľte), nájdite voľné miesto v pravom pruhu a následne sa doň zaraďte. Zrýchlením nad limit sa totiž môžete vystaviť nielen pokute za blokovanie ľavého jazdného pruhu, ale aj za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti.
V zásade je to veľmi jednoduché. Na diaľnici jazdite v pravom pruhu a ľavý využívajte len na predbiehanie, obchádzanie, odbočovanie alebo otáčanie. Vždy sa uistite, že máte na plánovaný manéver dostatok miesta a času. V meste môžete jazdiť v ľavom pruhu, no dbajte na to, aby ste neblokovali ostatné, resp. rýchlejšie idúce autá.
Motivovať vás pritom nemusí len bezpečnosť, ale aj avizovaná pokuta. Tá môže pokojne dosiahnuť výšky až 100 eur.