Leto je v plnom prúde, čo znamená, že mnohí z nás trávia svoje voľné dni na cestách. Samozrejme, autá nejazdia zadarmo, pravidelne im treba dopĺňať palivo. Tento proces asi žiadny vodič nepovažuje za niečo náročné. Jednoducho strčíte tankovaciu pištoľ do prítoku nádrže, stlačíte páčku a tankujete, koľko vám srdce (a peňaženka) ráči. Málokto si ale uvedomuje, že aj počas tankovania robia mnohí z nás chyby, ktoré môžu mať v dlhodobom časovom horizonte vážne následky, píše server Topspeed.sk.
Niektorí motoristi preferujú jazdu so vždy plnou nádržou, iným zase nevadí premávať sa na rezerve až dovtedy, kým objem paliva v nádrži skutočne stačí len na cestu na najbližšiu čerpaciu stanicu. Ktorý prístup je lepší? Dá sa povedať, že ani jeden nie je zrovna ideálny.
Ak jazdíte na rezerve, vystavujete sa riziku, že nedôjdete do cieľa. Ani tankovanie doplna však nie je vždy autu prospešné. Dôvod je pritom veľmi prostý.
Pri prirodzenom tankovaní nehrozí, že by ste naplnili nádrž viac, než aká je jej kapacita. Tankovacie pištole totiž v sebe majú zabudovaný mechanizmus, ktorý automaticky zastaví tok pohonnej hmoty, keď hladina v nádrži dosiahne kritickú hranicu. Touto hranicou je malinký otvor v tankovacej pištoli, ktorý nasáva vzduch. Akonáhle hladina pohonnej hmoty v nádrži dosiahne úroveň tohto otvoru a zamedzí tak prívod vzduchu, tankovanie sa automaticky zastaví.
Nepodceňujte vysoké teploty
Takže v čom presne je problém? Ako sme spomenuli vyššie, leto je v plnom prúde, čo znamená, že na dennom poriadku sú vysoké, často aj extrémne vysoké teploty. Nie zriedka sa šplhajú nad spaľujúcich 30 stupňov, čo pociťujeme nielen my, ale aj naše autá.
Netreba zabúdať na to, že niektoré materiály sa vplyvom vysokých teplôt rozpínajú, teda naberajú na objeme. A platí to aj po pohonných hmotách, vrátane benzínu a nafty. Tie za horúcich dní expandujú, čo znamená, že môžu presiahnuť kapacitu nádrže, teda ak k expanzii dôjde krátko po tankovaní. Napríklad v prípade, že dôjde k navýšeniu teploty o 20 °C, objem 50 litrov paliva sa zväčší o jeden liter.
Takto nárazové oteplenie sa sprvu môže zdať ako niečo nereálne, no opak je pravdou. Čerpacie stanice totiž uchovávajú palivá v nádržiach pod zemou, kde je nižšia teplota. Konkrétnejšie sa pohybuje okolo 10 °C. A keďže vonku dnes býva často aj vyše 30 °C, zmienené 20-stupňové oteplenie je celkom skutočný scenár.
Tankujte s rozumom
Takže čo treba robiť? Počas letných dní sa pre istotu vyhýbajte tankovaniu svojho auta doplna. Plná nádrž na budíkoch vyzerá dobre, no vozidlu to nemusí vždy prospievať. No ak jednoducho chcete (či potrebujete) mať plnú nádrž, berte ohľad na správanie tankovacej pištole. Akonáhle zastaví tok benzínu či nafty, vyberte ju a vráťte späť na stojan.
Po tankovaní doplna je vhodné chvíľku jazdiť, aby sa objem paliva v nádrži aspoň mierne znížil, čím sa zabráni riziku pretečenia. Ak tankujete napríklad po ceste domov z práce, a teda už sa nikam nechystáte, skúste aspoň zaparkovať niekam do tieňa.
Samozrejme, pretečenie nádrže v dôsledku vysokej vonkajšej teploty nie je niečo, k čomu by dochádzalo často, no stať sa to môže. A keď sa to stane, následky môžu byť prinajmenšom nepríjemné. Za prvé ide o zbytočné vyhadzovanie peňazí z okna, za druhé môže pretečenie paliva spôsobiť rýchlejšie opotrebenie žeraviacich sviečok, čo môže neskôr viesť k poškodeniu motora či poruche katalyzátora. A žiaľ, na zozname rizík je aj požiar.