Elektrická revolúcia v automobilizme naberá na obrátkach a svet sleduje, ako sa jednotlivé krajiny postupne pripravujú na éru elektromobility. Európska únia už oznámila svoj plán na postupné obmedzovanie a následný zákaz predaja nových spaľovacích motorov od roku 2035. Avšak niektoré štáty sa rozhodli konať ráznejšie a rýchlejšie. Prekvapujúcim lídrom v tomto smere sa stala krajina, ktorú by málokto čakal – Etiópia.
Etiópia, krajina na východe Afriky, sa stala prvým štátom na svete, ktorý oficiálne zakázal dovoz tradičných benzínových a naftových áut. Tento radikálny krok bol ohlásený ministerstvom dopravy a vstúpil do platnosti okamžite, bez predchádzajúcich prechodných období či dlhých diskusií.
Prečo práve Etiópia?
Na prvý pohľad môže toto rozhodnutie vyzerať ako prekvapivé, najmä keď si uvedomíme, že ide o krajinu s obmedzenými zdrojmi a infraštruktúrou v porovnaní s vyspelými ekonomikami sveta. Avšak, hlbšia analýza ukazuje, že tento krok má logické základy.
Jedným z hlavných dôvodov, prečo sa Etiópia rozhodla pre takýto radikálny krok, je vysoká závislosť na dovoze fosílnych palív. V roku 2023 krajina vynaložila približne 6 miliárd dolárov na dovoz ropy a iných fosílnych palív, pričom polovica tohto objemu bola spotrebovaná v nádržiach motorových vozidiel. Pre krajinu s obmedzenými finančnými zdrojmi predstavuje tento dovoz obrovskú záťaž na štátny rozpočet.
Navyše, Etiópia sa môže pochváliť významným pokrokom v oblasti obnoviteľnej energie. V priebehu posledných dvoch desaťročí investovala do rozvoja svojej energetickej infraštruktúry, čo sa prejavilo v tom, že dnes až 97 % elektrickej energie pochádza z obnoviteľných zdrojov. Plánované spustenie vodnej elektrárne s výkonom až 6 500 MW len posilní tento trend.
Výzvy a nezodpovedané otázky
Hoci rozhodnutie zakázať dovoz spaľovacích motorov má z ekologického hľadiska jasné výhody, prináša so sebou aj množstvo otázok a výziev.
Jednou z najvýraznejších otázok je, ako bude krajina zvládať logistiku a infraštruktúru pre elektromobily. Elektrické autá potrebujú nabíjacie stanice, čo vyžaduje nielen investície do fyzickej infraštruktúry, ale aj do siete, ktorá musí byť schopná zvládnuť zvýšené nároky na elektrinu. Hoci Etiópia vyrába väčšinu svojej elektriny z obnoviteľných zdrojov, nie je jasné, či súčasná infraštruktúra zvládne prudký nárast dopytu po elektrine v súvislosti s rastúcim počtom elektromobilov na cestách.
Ďalším problémom je finančná dostupnosť elektromobilov pre bežných občanov. Aj keď sa ceny elektromobilov v posledných rokoch znižujú, stále sú v priemere drahšie ako tradičné spaľovacie vozidlá. To môže mať výrazný vplyv na dostupnosť dopravy pre široké vrstvy obyvateľstva.
Nejasné zostáva aj to, ako bude riešená situácia so súčasným vozovým parkom, ktorý je prevažne tvorený spaľovacími motormi. Budú môcť majitelia týchto vozidiel naďalej využívať fosílne palivá, alebo sa bude hľadať spôsob, ako ich motivovať k prechodu na elektrický pohon? A aké budú náklady spojené s touto transformáciou?
Ekonomické a sociálne dopady
Prechod na elektromobilitu v krajine, ako je Etiópia, môže mať výrazné ekonomické a sociálne dopady. Na jednej strane by mohol znížiť závislosť krajiny na dovoze drahých fosílnych palív a podporiť domácu produkciu elektriny z obnoviteľných zdrojov. Na druhej strane však môže zvýšiť ekonomické nerovnosti, ak sa elektromobily stanú nedostupnými pre značnú časť populácie.
Je tiež otázne, ako tento krok ovplyvní medzinárodné vzťahy, najmä s krajinami, ktoré sú hlavnými dodávateľmi fosílnych palív. Etiópia môže čeliť tlakom zo strany týchto krajín, ktoré môžu mať obavy o stratu významného odberateľa.
Rozhodnutie Etiópie zakázať dovoz spaľovacích motorov je odvážnym krokom, ktorý signalizuje vážny zámer krajiny prispieť k celosvetovému prechodu na udržateľnú energiu. Hoci prináša so sebou množstvo výziev, môže slúžiť ako inšpirácia pre ďalšie krajiny, ktoré hľadajú spôsoby, ako znížiť svoju závislosť na fosílnych palivách a prispieť k ochrane životného prostredia. Otázkou však zostáva, či Etiópia dokáže efektívne zvládnuť všetky prekážky, ktoré tento prechod nevyhnutne prinesie.