Človek v podstate celý život za niečo platí. Platíme za to, aby sme mali kde bývať, čo jesť, čo si obliecť, cestovať do práce. Toto všetko sú poplatky, ktorým sa nevyhneme, no aspoň za ne dostávame niečo nevyhnutné a užitočné. A potom sú tu poplatky, ktoré síce riadne platíme, no v skutočnosti by sme nemuseli. Do tejto kategórie môže po novom spadať niečo naozaj bizarné. Niečo, čo sme doteraz brali ako samozrejmosť.
Ako píše server iDnes.cz, v susednej českej republike si chce rezort životného prostredia presadiť poplatok za tlač reklamných a zľavových letákov. Áno, čítate správne.
Asi každá osoba, ktorá vlastní poštovú schránku, je oboznámená s reklamnými či zľavovými letákmi. Niektorí ich vnímajú ako zbytočnosť, ktorá okamžite letí do koša, iní ich vnímajú ako cenný zdroj informácií, ktorý im dokáže pomôcť ušetriť. Tak či onak, majú jednu skvelú výhodu – dostávame ich zadarmo.
Argument ekológie
V Českej republike sa ale táto výhoda môže čoskoro stať minulosťou. Tamojšie ministerstvo životného prostredia chce spoplatnením letákov dosiahnuť redukciu množstva odpadu, ktorý škodí našej planéte. Po novom by sa mal účtovať poplatok nielen za ich tlač, ale aj za ich recykláciu. Veronika Krejčí, hovorkyňa rezortu, vysvetľuje, že v lepšom prípade končia letáky v triedenom zbere, ktorý platia jednotlivé obce. V horšom prípade končia pohádzané na uliciach, čím obciam vznikajú ďalšie náklady.
Samozrejme, mnohí s týmto nápadom nesúhlasia, vrátane Rady seniorov Českej republiky. Tá sa obáva toho, že by v dôsledku spoplatnenia mohli reklamné letáky úplne vymiznúť. Navrhovanú zmenu berie za sociálnu diskrimináciu dôchodcov, keďže práve pre túto vekovú skupinu predstavujú letáky primárny informačný zdroj k nakupovaniu.
Letáky využívajú najmä seniori
Údaje Českého štatistického úradu hovoria, že v roku 2023 malo prístup k internetu iba 52 percent občanov s vekom nad 65 rokov. To znamená, že takmer polovica čerpá informácie prostredníctvom tlačeného formátu, pod ktorý spadajú aj informačné letáky. Svedčí o tom aj skutočnosť, že až 77 percent ľudí vo veku 60 a viac rokov preferuje tlačené letáky pred letákmi v elektronickej podobe. Vyplýva to z prieskumu, ktorý nechala vypracovať Rada seniorov Českej republiky.
Rada potom poukázala na ešte jeden problém, ktorý by zmena spôsobila, a to stratu pracovných miest. Roznášanie letákov je totiž zárobkovou činnosťou napríklad osôb trpiacich zdravotnými postihnutím.
Tomáš Prouza, prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu, označil spoplatnenie letákov za nesystémový návrh, ktorý povedie k zdraženiu potravín.
Nateraz nie je isté, či sa táto zmena stane realitou, alebo napokon skončí iba ako neúspešná snaha o to, aby ľudia platili za ešte viac každodenných vecí. Názor na to si musí každý spraviť sám. Opäť však treba pripomenúť, že aj keď môžu byť pre niekoho letáky zbytočné, už len tým, že ich odoberá, de facto nepriamo podporuje ľudí s handicapom, ktorí si privyrábajú či zarábajú ich roznášaním.