Na Slovensku vystupuje mnoho obľúbených internetových obchodov zo zahraničia, ktoré tunajším zákazníkom učarovali predovšetkým rozmanitou ponukou tovarov za atraktívne nízke ceny. No žiaľ, niektoré z nich majú aj temnú stránku. Exemplárnym príkladom je čínsky e-shop Temu, ktorý sa v posledných týždňoch zaplietol do viacerých kontroverzií. Po novom musí čeliť vážnemu bojkotu zo strany obchodníkov, a to kvôli údajným nespravodlivým pokutám, informuje CNN.
Temu figuruje ako čínsky konkurent pre Amazon. V jeho ponuke nájdeme tisícky produktov, a to často za neuveriteľné nízke ceny. Samozrejme, to zákazníkov náramne teší. Treba však brať do úvahy aj tú druhú stranu, resp. stranu obchodníkov, ktorí prostredníctvom tohto e-shopu predávajú svoje tovary.
Tí sa aktuálne rozhodli pre masový protest. Stovky obchodníkov sa zomkli a usporiadali protest v okolí jednej z kancelárií spätej s Temu, ktorá sa nachádza v meste Kanton na juhu Číny. Konkrétne protestujú proti nespravodlivým pokutám, ktoré im obchod vyrubil, ako aj proti zadržiavaniu platieb za už predaný tovar.
Nespravodlivé pokuty a „zmrazovanie“ peňazí
Protest započal ešte minulý týždeň v pondelok, pričom do pár dní sa výrazne rozšíril. Dvaja dodávatelia, ktorí si nežiadali byť menovaní, pre CNN uviedli, že protestujú proti neprimerane vysokým pokutám, ktoré obdržali za údajné zlé služby zákazníkom. To môže zahŕňať oneskorené dodávky, nepresné opisy výrobkov, prípadne zasielanie nesprávnych tovarov. Až štyria anonymní predajcovia ďalej uviedli, že výška pokuty sa pohybovala od jedného do päťnásobku veľkoobchodnej ceny daného tovaru.
Jeden z nich, ktorí sa zameriava na produkty pre domácnosti, dodal, že obchod okrem uvedeného zmrazil približne 2 milióny juanov (255 800 eur) z dokončených predajov, ktoré si chcel ponechať, aby mohol vyplatiť mzdy a uhradiť náklady na prevádzku podniku. V niektorých prípadoch vraj obchodníkom uvedie len toľko, že porušili pravidlá, pričom im nie je objasnený presný dôvod.
Hovorca e-shopu uviedol, že obchodníci boli nespokojní s tým, ako boli riešené popredajné záležitosti týkajúce sa kvality a súladu ich výrobkov, pričom spochybnili finančné prostriedky v hodnote niekoľkých miliónov juanov. Doplnil, že obchodníci odmietli riešiť spor formou bežných arbitrážnych a právnych kanálov, ktoré sú uvedené v dohodách. Na záver podotkol, že situácia je stabilná, ako aj to, že obchod spolupracuje s obchodníkmi na nájdení riešenia, ktoré by vyhovovalo obom stranám.
Ohromná popularita, ohromné tržby
Protesty predajcov nepochybne uškodia reputácii Temu, ktorá v poslednom období výrazne zosilnela. Podľa údajov spoločnosti Sensor Tower zaznamenala aplikácia obchodu od svojho uvedenia na trh viac ako 600 miliónov stiahnutí, pričom v minulom roku bola ôsmou najsťahovanejšou aplikáciou. Zaujímavosťou je, že v Spojených štátoch figuruje ako absolútne najsťahovanejšia aplikácia. Možno pritom očakávať, že toto číslo v dohľadnej dobe ešte väčšmi porastie vzhľadom na globálnu expanziu, ktorú Temu aktuálne podniká.
Samozrejme, rozsiahla expanzia znamená aj väčšie tržby. Podľa spoločnosti Goldman Sachs môže Temu v tomto roku v rámci hrubej tovarovej hodnoty vygenerovať finančné prostriedky vo výške až 45 miliárd dolárov (41 miliárd eur), čo je výrazný nárast ako oproti minulému roku, kedy obchod vygeneroval 18 miliárd dolárov (16,42 miliárd eur), tak aj oproti roku 2022, kedy vygeneroval 300 miliónov dolárov (274 miliónov eur).
Zložitý kompromis
Háčik je v tom, že zatiaľ čo zákazníci chcú ešte kvalitnejší a ešte lacnejší tovar, predajcovia chcú predávať vo väčších objemoch a s vyššími maržami. Temu zase chce nielen opakujúce sa, ale aj stúpajúce tržby. A nájsť akýsi kompromis medzi týmito troma postojmi nie je vôbec jednoduché.
Podľa Ivy Yangovej, čínskej analytičky a zakladateľky poradenskej spoločnosti Wavelet Strategy, nespokojnosť predajcov rastie už dlhšie, pričom aktuálne už dosiahla očakávaného kritického bodu. Ako bolo spomenuté, trápia ich príliš vysoké pokuty, ako aj nedostatok transparentnosti a komunikácie v tejto súvislosti.