Svet elektromobilov je v poslednej dobe veľmi štedrý, pokiaľ ide o veľké novinky a zmeny. Nenarážame pritom len na rozhodnutie niektorých výrobcov odložiť ukončenie výroby spaľovákov na neskorší termín, ale na uvalenie mastných ciel na čínskych výrobcov elektromobilov zo strany Európskej únie (EÚ). Tie po novom dosahujú až 38 percent.
Tieto clá, pochopiteľne, skritizovala najmä Čína. No negatívne ohlasy prichádzajú aj z nášho, teda európskeho regiónu, píše server Teraz.sk.
Rozhodnutie uvaliť vyššie clá na dovoz čínskych elektromobilov vyplynulo z antisubvenčného vyšetrovania vedeného Európskou komisiou (EK). Tá skúmala, akým spôsobom Čína distribuuje elektromobily vlastnej produkcie mimo svojich hraníc. Zistilo sa, že tamojšia vláda výrazne dotuje domácich výrobcov, pre ktorých je tak vyvážanie elektromobilov oveľa jednoduchšie a najmä rentabilnejšie.
Zaplavili by celú Európu
Vznikli vážne obavy z toho, že čínske elektromobily zaplavia európsky trh, a že svojimi nízkymi cenami (ktoré umožňuje podpora tamojšej vlády) poškodia konkurencieschopnosť európskych automobiliek. EÚ sa chcela takémuto scenáru vyvarovať, a to prostredníctvom vyšších ciel.
Čína sa ohradila obvinením, že vyšetrovanie EK bolo bezprecedentné. Žiadať mala až podozrivo veľa detailných informácií. Ešte pred uvalením nových ciel sme sa dozvedeli, že dve strany môžu zahájiť rokovania, v rámci ktorých by došlo k dohode, ktorá by vyhovovala obom stranám. Takéhoto výsledku sme sa ale nedočkali. EÚ napokon predsa len uprednostnila ochranu domácich výrobcov.
Uvalenie vyšších ciel na dovoz čínskych elektromobilov zvažujú aj Spojené štáty americké. Tie ich chcú dvihnúť až na 100 percent, no zatiaľ k tomuto kroku nepristúpili. Termín bol posunutý z dôvodu početných sťažností a pripomienok, ktoré treba náležite prešetriť.
Nemecko nesúhlasí, obavy EÚ sú vraj prehnané
Vráťme sa však späť do Európy. Zaujímavosťou je, že s vysokými clami majú problém aj niektoré subjekty, ktoré by tieto clá mali chrániť. A ešte zaujímavejšie je, že viaceré z nich pochádzajú z Nemecka. Tamojší zväz automobilového priemyslu (VDA) vyzval EÚ na zrušenie ciel. Hoci čínske dotácie predstavujú pre európskych výrobcov riziko, sankčné clá nepovažuje za vhodné ochranné opatrenie. Uviedla to Hildegard Müllerová, predsedníčka VDA.
Odkazuje pritom na protiopatrenia, ktoré Čína podniká alebo plánuje podniknúť v reakcii na vysoké clá. Upozorňuje na riziko vzniku špirály protekcionizmu, ktorá by mohla viesť k poškodeniu exportnej výkonnosti Nemecka. Nemeckí výrobcovia totiž v Číne predávajú približne 100-násobne viac áut, než koľko ich čínske značky predávajú v Nemecku. Obavy EÚ z toho, že čínske elektromobily zaplavia európsky trh, označila za prehnané.
Dohra je istá
Ťažko predpovedať, ako sa celá situácia vyvinie. EÚ síce tvrdí, že vyšším clami cieli na lepšiu ochranu európskych výrobcov, no zdá sa, že nie všetci s touto formou ochrany súhlasia. Uvidíme, ako sa k situácii časom postavia ďalšie automobilky. Nemožno vylúčiť, že ak bude odozva dostatočne veľká, EÚ môže pozmeniť svoje presvedčenie a clá aspoň mierne znížiť.
Ovplyvniť to však môžu aj opatrenia Číny. Tá môže proti clám zabojovať viacerými prísnymi opatreniami. Koniec koncov, nejaké už zaviedla.
Nateraz nám neostáva nič iné, než dúfať, že vyššie clá nepovedú k vážnejšiemu poškodeniu obchodných (a ďalších dôležitých) vzťahov medzi Európou a Čínou. Predsa len je Čína druhou najväčšou ekonomikou sveta, takže byť s ňou za dobre rozhodne je prínosom.