Na slovenských diaľniciach a cestách sa vodiči často stretávajú s rôznymi formami kontroly rýchlosti zo strany polície. Jedným z fenoménov, ktorý môžeme bežne pozorovať, je obava vodičov pred predbiehaním policajného auta, ktoré jazdí v pravom pruhu rýchlosťou okolo 125 km/h.
Mnohí sa obávajú, že by mohli byť pokutovaní za prekročenie rýchlosti, aj keď väčšina týchto obáv je neopodstatnená. Tieto policajné autá, pokiaľ nejde o špeciálne vybavené vozidlá určené na meranie rýchlosti, nemôžu zistiť či ste rýchlosť prekročili alebo nie.
Ako prebieha meranie rýchlosti ?
Polícia na meranie rýchlosti používa niekoľko typov radarov, ktoré sú schopné zmerať rýchlosť vozidiel až na vzdialenosť jedného kilometra, píše Autosalon. Najbežnejšie sú mikrovlnné radary Ramer. Tieto radary fungujú na princípe Dopplerovho efektu, čo znamená, že merajú zmenu frekvencie odrazených vĺn a na základe toho vypočítavajú rýchlosť vozidla.
Pri meraní rýchlosti na diaľnici v rovnakom smere, ako sa pohybuje cieľové vozidlo, platí jedno dôležité pravidlo. Policajné vozidlo sa musí „zavesiť“ za cieľové vozidlo a udržiavať konštantnú rýchlosť po určitý čas, aby mohlo presne zmerať jeho rýchlosť. Ak vodič zareaguje včas a spomalí alebo zmení jazdný pruh, existuje veľká šanca, že sa pokute vyhne, pokiaľ samozrejme neohrozí ostatných účastníkov cestnej premávky.
Ako rozpoznať policajné vozidlá?
Neoznačené vozidlá používané na meranie rýchlosti sa dajú často rozpoznať podľa niekoľkých znakov. Väčšinou ide o vozidlá tmavej farby, ako je hnedá, tmavo sivá alebo modrá. Vozidlá sú vybavené množstvom svetelných zariadení, ktoré sú skryté pod prednou maskou chladiča alebo vo vrchnej časti čelného a zadného skla. Sklá týchto vozidiel sú často tónované, aby svetlá neboli viditeľné, keď nie sú v prevádzke. Ďalším poznávacím znakom je vysoká anténa, ktorú na bežných autách nenájdete a tiež viditeľná kamera za čelným sklom. Na diaľniciach sa najčastejšie stretávame napríklad s vozidlami ako Škoda Superb a podobné.
Môže polícia merať rýchlosť aj v protismere?
Na cestách prvej triedy alebo v mestách sa vodiči môžu stretnúť s meraním rýchlosti aj v protismere. Polícia disponuje technológiou, ktorá umožňuje meranie rýchlosti vozidiel nielen v smere jazdy, ale aj v protismere.
Tento spôsob merania je však možný iba na cestách, kde nie sú stredové zvodidlá, ktoré by bránili výhľadu na cieľové vozidlo. Na diaľniciach je teda meranie rýchlosti možné len z vozidla, ktoré sa pohybuje v rovnakom smere ako cieľové vozidlo.