Európska únia (EÚ) chce od roku 2035 úplne zakázať predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom., následne povolený už len predaj vozidiel s nulovými emisiami, čo je kritérium, ktoré spĺňajú napríklad elektromobily. Tie sa stále spájajú s viacerými nedostatkami, ktoré im výrazne bránia v rozmachu. Jedným z nich je príliš vysoká priemerná cena.
Dobrou správou však je, že viaceré automobilky už rozbehli či dokončili práce na cenovo dostupných elektromobiloch. Jednou z nich je čínska spoločnosť Dongfeng, ktorá aktuálne prináša na európsky trh elektromobil s veľmi priaznivou cenovkou, píše server Electrive.
Čínsky štátny výrobca pôvodne toto vozidlo uviedol v januári, avšak v tom čase len na domácom trhu. Teraz, približne o sedem mesiacov neskôr, ho uvádza aj na európsky trh, a to pod názvom Nammi Box.
Bojaschopná cena
Konkrétne vo Švajčiarsku je po novom k dispozícii webová stránka, cez ktorú si môžu záujemcovia tento model predobjednať. Cena pre švajčiarsky trh bola stanovená na 21 990 frankov, čo v prepočte vychádza na zhruba 23-tisíc eur. Vozidlo potom má byť uvedené aj v Nórsku, a to s podstatne nižšou cenou, konkrétne 189-tisíc korún, čiže okolo 16-tisíc eur. Pokiaľ ide o cenu pre Slovensko, tá nám zatiaľ nie je známa. Podľa všetkého sa ale bude približovať tej švajčiarskej.
Samozrejme, elektromobil za 23-tisíc eur neponúka to najlepšie z najlepšieho. Cena je agresívna, no parametre rozhodne nie.
Parametre sú skromnejšie
Vozidlo meria 4,03 metra na dĺžku, 1,81 metra na šírku (bez spätných zrkadiel) a 1,57 metra na výšku. Ide teda o akési kompaktné SUV. Batožinový priestor má objem od 326 do 945 litrov, čím sa Nammi Box môže porovnávať napríklad s modelmi Opel Corsa Electric či Citroën e-C3.
Čo sa týka dojazdu, podľa webu Autocar je Nammi Box vybavený batériou s kapacitou 42,3 kWh, ktorá podľa normy WLTP ponúka dojazd okolo 310 km, čo nie je zrovna veľa. Na jazdu po meste čo však vystačí. Z hľadiska výkonu možno rátať s pohonom predných kolies, a to pri výkone 94 konských síl. Maximálna rýchlosť má činiť 140 km/h, takže v prípade potreby s ním bude možné vycestovať aj na diaľnice.
Dizajn interiéru je pomerne minimalistický, no dá sa povedať, že mu nič nechýba. Hlavnú úlohu zohráva infotaiment s displejom v uhlopriečke 12 palcov. Rátať potom možno aj s 5-palcovým nástrojovým panelom.
Šírenie na ďalšie trhy bude prebiehať postupne, pričom najskôr by sa mali vozidla dočkať tie krajiny, v ktorých má Dongfeng zastúpenie prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Voyah, teda tie krajiny, v ktorých už má nastavené predajné štruktúry.
Lacnejšie elektromobily chystajú viacerí
Ako bolo spomenuté na začiatku článku, na cenovo dostupnejších elektromobiloch pracuje viacero automobiliek. Za zmienku stojí napríklad japonský Hyundai, ktorý má na európsky trh uviesť model Inster s dojazdom 355 km a cenou okolo 20-tisíc eur. Taktiež nemecký koncern Volkswagen potvrdil, že na územie Starého kontinentu prinesie model za 20-tisíc eur. Podrobnejšie technické parametre nám však v tomto prípade nie sú známe.