Európska únia (EÚ) v poslednom období pripravila viacero prísnych legislatív, ktoré sa týkajú rôznych odvetví. Hojne rozoberaný je najmä dopravný sektor, nakoľko ten figuruje ako jeden z najväčších producentov škodlivých emisií. Ako zrejme viete, blok chce od roku 2035 zakázať predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom, pričom za ich najvhodnejšiu náhradu sa aktuálne považujú elektromobily. Háčik je v tom, že už o tri roky má platiť nová legislatíva, ktorá v súvislosti s elektromobilitou očividne nebude vyhovovať všetkým krajinám, píše Electrive.
Konkrétne EÚ pracuje na novom nariadení o batériách, ktoré bude regulovať všetky typy batérií, vrátane tých používaných elektromobilmi. Cieľom bloku je podporiť obehové hospodárstvo akumulátorov. Toto nariadenie pôvodne nadobudlo účinnosť v auguste minulého roku, pričom väčšina ustanovení je v platnosti od polovice februára tohto roku.
Európska komisia (EÚ) túto legislatívu iniciovala už dávnejšie, presnejšie v roku 2020. Teraz však chce jeden jej aspekt upraviť, a to výpočet stopy oxidu uhličitého (CO2), ktoré produkujú automobilové batérie. Od roku 2027 má ako základ pre výpočet slúžiť národný mix elektrickej energie, nie skutočne spotrebovaná elektrická energia.
Národný mix elektrickej energie predstavuje rozloženie zdrojov, z ktorých daná krajina produkuje a čerpá elektrickú energiu. Slúži teda ako ukazovateľ toho, či daná krajina čerpá viac energie z ekologicky zaťažujúcich zdrojov (napr. uhlie), alebo z udržateľných zdrojov (solárna, veterná, vodná energia).
Nemci zúria, vyjadrili jasný nesúhlas
Z pochopiteľných dôvodov toto rozhodnutie nie je všetkým krajinám po vôli. A do tejto skupiny patrí aj Nemecko. Tamojší automobilový priemysel už vyzval vládu, aby do tejto situácie zasiahla. V tomto prípade sú dôvody pochopiteľné preto, že Nemecko sa stále vo veľkej miere spolieha na energiu z uhlia, ktoré nie je považované za ekologický zdroj.
Viaceré iné krajiny produkujú veľkú časť energie štiepením jadra alebo z obnoviteľných zdrojov, čo môže viesť k tomu, že sa nemecké elektromobily budú zdať „špinavšie“ ako napríklad elektromobily vyprodukované vo Francúzsku, hoci v skutočnosti sa na ich výrobu spotrebuje menej energie.
Nemecká publikácia Manager Magazin predpokladá, že približne 40 percent celkového objemu vyprodukovanej energie v krajine pochádzalo z fosílnych palív, teda uhlia a plynu. Tamojší výrobcovia sa taktiež obávajú, že zmena v legislatíve spôsobí pokles investícií do tovární zameraných na výrobu batérií.
Nemecký zväz automobilového priemyslu (VDA) upozorňuje, že automobilový priemysel ako taký má v krajine veľmi malý vplyv na celkový národný či regionálny energetický mix. Pre celú krajinu by tak právna úprava priniesla skôr nevýhody, než výhody.
Chcú pomôcť, nie uškodiť
Pokiaľ ide o ustanovenia a nariadenia EÚ, tie majú v zásade zabezpečiť vyššiu bezpečnosť dodávok a stimulovať obedové hospodárstvo. Kľúčové body zahŕňajú povinnosť vyhlasovania a označovania, a to aj v súvislosti s komponentmi použitými pri výrobe batérií a podielom recyklovaného materiálu. Ďalej ukladajú povinnosť tzv. batériového pasu a QR kódov.
Aby mali všetky členské štáty dostatok času na prispôsobenie sa, požiadavky týkajúce sa označovania budú platné od roku 2026, zatiaľ čo QR kódy majú byť platné od roku 2027.
Legislatíva EÚ stanovuje, že pri lítiových batériách bude musieť podiel recyklovaných materiálov na nových článkoch dosahovať 50 percent do roku 2027 a 80 percent do roku 2031. V prípade batérií obsahujúcich kobalt, meď, olovo a nikel boli minimálne hranice stanovené na 90 percent do roku 2027 a 95 percent do roku 2031.