Hoci sa elektromobily po cestách premávajú už niekoľko rokov, početná skupina ľudí im stále nedokáže plne dôverovať. Niekomu prekážajú kapacity dojazdu, niekomu vysoké ceny, niekomu potreba nabíjania a niekomu zase domnienka, že v skutočnosti elektrický pohon nie je ekologickejší ako spaľovací motor. Je táto domnienka pravdivá? Na túto otázku odpovedá štúdia, ktorú vypracovala Medzinárodná rada o čistej doprave. Upozornil na ňu server Techbox.
Práve ekologickosť je jednou z najviac propagovaných kvalít elektromobilov. Keďže nie sú poháňané benzínom či naftou, počas prevádzky do ovzdušia nevypúšťajú škodlivé emisie. Odporcovia si to uvedomujú, no argumentujú tým, že elektrický pohon najviac zaťažuje životné prostredie v štádiu výroby. Konkrétne výroba batérií podľa ich domnienky vedie k vypúšťaniu tak obrovského množstva emisií, že v skutočnosti nie sú ekologickejšie, ale práve naopak, planéte škodia ešte viac, než spaľováky.
Medzinárodná rada o čistej doprave adresuje aj túto teóriu. Vo svojej štúdii porovnáva objemy skleníkových plynov, ktoré vozidlá emitujú počas celého svojho životného cyklu, teda od prvého vstupu na výrobnú linku až po konečnú likvidáciu.
Elektromobily víťazia, hybridy prekvapili
Odporocovia elektromobility sa zrejme nepotešia. Štúdia totiž vyhodnotila, že aj naďalej ostáva najekologickejšou formou dopravy, pokiaľ ide o osobné automobily, elektrický pohon. Veľmi dobre potom dopadli aj plug-in hybridy, pre ktoré je elektromotor de facto len asistenčnou pohonnou jednotkou.
Je pravda, že elektromobily produkujú obrovské množstvo emisií v štádiu výroby. A áno, sú za ne zodpovedné najmä batérie. Treba však pripomenúť, že elektrické vozidlá neemitujú emisie počas prevádzky, čo znamená, že uhlíkovú stopu vyprodukovanú v štádiu výroby priebežne kompenzujú. Plne vykompenzovať ju majú v priemere po najazdení necelých 19-tisíc kilometrov. V prípade plug-in hybridov dochádza k úplnej kompenzácii po približne 32-tisíc kilometroch.
Rozdiely nie sú zanedbateľné
Pokiaľ ide o environmentálnu záťaž v priebehu celého životného cyklu, spaľováky v prevedení SUV vyprodukujú približne o 27 percent viac emisií v porovnaní s klasickými hybridmi, zatiaľ čo pri plug-in hybridoch je rozdiel takmer 45 percent. Pokiaľ ide o porovnanie s elektromobilmi, v tomto prípade spaľováky produkujú viac ako 3-násobok emisií. V rámci porovnania sedanov sú rozdiely podobné, len s nižšími hodnotami.
Stojí za zmienku, že emisie produkované elektromobilmi zohľadňujú skutočnosť, že veľká časť energie, ktorá je potrebná na ich pohon, pochádza z neobnoviteľných, resp. enironmentálne zaťažujúcich zdrojov. Ak by sme do rovnice zahrnuli len tie elektromobily, ktoré čerpajú energiu z obnoviteľných zdrojov, ich objem vyprodukovaných emisií by bol v porovnaní so spaľovákmi nižší takmer o 87 percent pri SUV modeloch a takmer o 85 percent pri sedanoch.
Prínos je jasný, no sú tu aj iné faktory
Elektromobily tak rozhodne sú ekologickejšie ako spaľováky, čo znamená, že plný prechod na túto formu pohonu, ktorý napríklad Európska únia (EÚ) plánuje učiniť v roku 2035, zaručene prinesie prospech pre životné prostredie.
Samozrejme, ekologickosť nie je jediným faktorom, ktorý motivuje ľudí ku kúpe elektromobilu. Bude dôležité, aby sa čo najrýchlejšie rozrástla nabíjacia štruktúra, zlepšili kapacity batérií a elektromotorov a klesli obstarávacie ceny. Mnohí by elektromobil naozaj chceli, no keďže ich priemerná cena je stále príliš vysoká, nemôžu si ich dovoliť. Tento problém by mohli zmierniť štátne dotácie, no tie v mnohých krajinách akosi stále chýbajú. Žiaľ, na tomto zozname sa nachádza aj Slovensko.