Elektromobily si tento rok neprechádzajú zrovna jednoduchým obdobím. Kvôli viacerým, prevažne ekonomickým dôvodom, ich predaje klesajú, a to na viacerých kľúčových trhoch. Výnimkou nie je dokonca ani Nemecko, dlhodobo najsilnejšia ekonomika Európy, kde predaj elektrického pohonu v priebehu minulého mesiaca zaznamenal výrazný prepad, píše denník Teraz.sk.
Európska únia (EÚ) chce od roku 2035 úplne zakázať predaj nových vozidiel produkujúcich emisie, čo de facto znamená koniec spaľovacieho motora. Za jednu z najvhodnejších alternatív sa považujú elektromobily, ktoré vďaka tomu, že jazdia na elektrinu a nie fosílne palivá, počas jazdy neprodukujú žiadne emisie. Samozrejme, výroba samotných batérií je trochu iný príbeh.
Každé nové osobné vozidlo po roku 2035 bude možné predávať len v prípade, že neprodukuje žiadne emisie CO2. Benzín ani nafta túto podmienku nespĺňajú a zrejme ani spĺňať nebudú. Okrem elektromobilov by mohli byť vhodnou náhradou autá na syntetické palivá, resp. e-palivá, ktoré podporuje viacero známych automobiliek.
Jednou z nich je BMW. Šéf koncernu Oliver Zipse je toho názoru, že transformácia európskej dopravy by nemala byť nárazová, ako aj to, že by nemala byť založená výhradne na elektrickom pohone. V tejto súvislosti ostro kritizoval vedenie EÚ, nakoľko vraj podporuje myšlienku syntetických palív len naoko. Ide pritom o jeden z možných spôsobov, akým by si mohli spaľováky udržať životaschopnosť aj po začiatku účinnosti prísnej legislatívy.
Konkrétne sa obáva toho, že v EÚ v skutočnosti syntetické palivá nepodporuje a svojimi krokmi sleduje iba zákaz spaľovacieho motora.
Je pravda, že prechod na elektromobilitu nie je taký jednoduchý, ako by si európski zákonodarcovia želali. Mnohé krajiny nemajú dostatočne vysoké mzdy na to, aby si ich občania mohli len-tak dovoliť kúpu nového elektromobilu, keďže ich priemerná obstarávacia cena je stále citeľne vyššia, než pri bežných spaľovákoch. Rovnako viaceré štáty nemajú dostatočne rozvinutú nabíjaciu infraštruktúru, čo by mohlo citeľne skomplikovať ich prevádzku.
Pokles aj v Nemecku
Dôkazov o tom, že elektromobilom sa v poslednej dobe ktovieako nedarí, je viacero. Teraz prichádza ďalší, a to priamo z Nemecka, ktoré, ako bolo spomenuté, vystupuje ako najsilnejšia ekonomika EÚ. Predaj elektromobilov tu totiž v priebehu minulého mesiaca výrazne klesol. Úrady v krajine mali zaznamenať iba 30 762 novo zaregistrovaných elektromobilov, čo predstavuje až 36,8-percentný medziročný prepad.
Ich podiel na celkovom počte novo registrovaných vozidiel dosiahol v júli činil 12,9 percenta, pričom za prvých sedem mesiacov tohto roka bolo v Nemecku zaregistrovaných okolo 215 000 elektromobilov (12,6-percentný podiel). Pre porovnanie, v rovnakom období minulého roka tu bolo zaregistrovaných 268 926 nových elektromobilov, čo prestavovalo 16,4-percentný podiel na celkovom počte registrácií.
Neľahká doba
Je dosť možné, že hlavným dôvodom aktuálneho úpadku elektrického pohonu sú obavy späté s ekonomickou neistotou. Čoraz reálnejšia je vidina recesie, ktorá zvykne postihovať všetky odvetvia, a to nielen v rámci automobilového priemyslu. Ľudia si prísnejšie strážia svoje výdavky, a teda sa im nechce investovať obrovské čiastky do nového auta, keď nemusia.
Pokles dopytu registrujú aj automobilky. Napríklad americký Ford už oznámil úpravu svojho pôvodného plánu, ktorým bolo vyradenie spaľovákov z výroby do roku 2030. Po novom tvrdí, že vozidlá s „tradičným“ pohonom bude produkovať aj po tomto dátume. K podobnému kroku pristúpilo aj švédske Volvo, no to chce skôr posilniť zameranie na autá s hybridným pohonom. Stojí pritom za zmienku, že Švédsko vystupuje ako svetový líder, pokiaľ ide o mieru adopcie elektrického pohonu.