Elektromobily predstavujú ambicióznu technológiu s obrovským potenciálom. Aj po mnohých rokoch existencie však naráža na problémy, ktoré môžu viesť k veľmi vážnym následkom. Po novom sa objavil ďalší takýto nedostatok. Čakal ho asi len málokto, čo ešte väčšmi pridáva na jeho vážnosti. Ak sa urýchlene nevyrieši, resp. neodstráni, môže dôjsť na priam katastrofické scenáre. O téme informuje server Topspeed.sk.
Nie je žiadnym tajomstvom, že priemerná obstarávacia cena elektromobilu je stále citeľne vyššia, než priemerná obstarávacia cena vozidla so spaľovacím motorom. To je jedno z hlavných negatív, ktoré bránia v širšom rozmachu elektromobility. S cenou sa však spája ešte jeden problém, ktorý sme avizovali v úvodnom odseku.
Ak aj nevlastníte automobil, zrejme viete, že vozidlo možno obstarať prostredníctvom viacerých spôsobov financovania. Najjednoduchšia je priama kúpa, teda zaplatenie plnej sumy na mieste. Na to však nie každý má dostatok finančných prostriedkov. Preto sú k dispozícii aj metódy, ktoré sa opierajú o pravidelné splátky. V tomto smere je veľmi obľúbené obstaranie formou lízingu.
Lízing je široko využívaným spôsobom financovania ako zo strany firiem, tak aj zo strany súkromných osôb, respektíve živnostníkov. Lízing je dostupný aj v „operatívnej“ forme, teda ako operatívny lízing. Háčik je v tom, že táto podoba financovania sa môže pri elektromobiloch už čoskoro stať minulosťou.
Operatívny lízing je spôsob financovania, kedy si zákazník berie vozidlo do prenájmu na stanovené obdobie. Počas jeho užívania teda nie je evidovaný ako vlastník. Akonáhle dané obdobie uplynie, vozidlo neprechádza do vlastníctva užívateľa, ale sa odovzdáva späť lízingovej spoločnosti, ktorá ho poskytla.
Rýchlo strácajú na hodnote
Prečo sa tak môže stať vysvetľuje agentúra Reuters. Konkrétne uvádza, že poskytovatelia lízingu, resp. lízingové spoločnosti, ktoré ponúkajú na operatívny lízing aj elektromobily, čelia existenčnej kríze. Z tohto dôvodu a obáv s ním spojených dokonca mnohé lízingové spoločnosti zvažujú, že sa zo segmentu elektromobilov úplne stiahnu.
Koreňom problému sú zostatkové ceny vozidiel s elektrickým pohonom. Tie totiž v posledných rokoch výrazne klesli. To znamená, že jazdené elektromobily sa ďalej už nepredávajú, alebo sa predávajú výrazne pod cenu. Obidve možnosti vedú k finančným stratám. Napríklad v Nemecku boli zostatkové hodnoty jazdených elektromobilov na začiatku júla nižšie až o 24 percent, než aké boli v období pred pandémiou.
Výrazné rozdiely medzi obstarávacími cenami a zostatkovými cenami majú viacero vysvetlení. Patrí medzi ne napríklad drastické znižovanie cien zo strany výrobcov, obavy o stav nabíjacej infraštruktúry, prípadne obavy späté s mierou degradácie batérie v jazdených elektromobiloch.
Skúmajú rôzne riešenia
Lízingové spoločnosti preto pristupujú k záchranným opatreniam, medzi ktoré spadá napríklad navýšenie cien operatívneho lízingu. Ani to sa však neukazuje byť osvedčenou metódou zaistenia rentability. To vedie mnohé z týchto firiem k uvažovaniu nad tým, či sa im oplatí aj naďalej poskytovať lízingové služby na elektromobily, alebo či je výhodnejšou alternatívou sa z tohto segmentu stiahnuť.
Samozrejme, navýšenie cien lízingu nie je jediný spôsob, akým sa poskytovatelia lízingových služieb snažia minimalizovať finančné straty na elektromobiloch. Skúšajú to aj predlžovaním doby lízingu či predlžovaním doby držania vozidiel v portfóliu. Taktiež javia čoraz väčší záujem o poistenie na ochranu voči prepadu ceny jazdeného vozidla.
Nie je však isté, či tieto kroky budú dostatočné. A to predstavuje vážny problém, ktorý ešte väčšmi zhoršuje čoraz intenzívnejší nátlak autorít na presadzovanie elektromobility ako plnohodnotnej náhrady za spaľováky.
Ak však lízingové spoločnosti usúdia, že sa im kvôli rapídne klesajúcim zostatkovým cenám neoplatí ponúkať elektromobily, môžu na tento segment zanevrieť, čo by výrazne obmedzilo nákupné možnosti mnohých podnikateľov. To by, pochopiteľne, viedlo k spomaleniu rozmachu elektromobility.