Automobilka Hyundai pripravuje revolučnú zmenu v segmente elektromobilov, ktorá môže výrazne ovplyvniť budúcnosť tohto odvetvia. Juhokórejská spoločnosť aktuálne vyvíja nové pohonné ústrojenstvo pre svoje elektromobily, ktoré bude zahŕňať aj spaľovací motor s generátorom. Tento motor však nebude priamo poháňať vozidlo, ale bude slúžiť na dobíjanie batérie, keď sa jej kapacita blíži k nule. Technológia, známa ako predlžovač dojazdu (EREV – extended-range electric vehicle), umožní automobilom dosiahnuť dojazd až 1 000 kilometrov na jedno nabitie, čo je dvojnásobok bežného dojazdu súčasných elektromobilov.
Prečo práve EREV?
Hyundai sa rozhodol pre túto technológiu v reakcii na súčasné výzvy, ktorým čelia elektromobily. Napriek rýchlemu vývoju v oblasti batérií a nabíjacej infraštruktúry stále existujú obmedzenia, ktoré brzdia masové prijatie elektromobilov medzi spotrebiteľmi. Jedným z najväčších problémov je práve obmedzený dojazd a nedostatočne rozvinutá sieť nabíjacích staníc, čo môže byť najmä v niektorých regiónoch značný problém. Hyundai verí, že technológia EREV môže tento problém vyriešiť tým, že poskytne vodičom väčšiu flexibilitu a istotu, že sa dostanú do cieľa, aj keď nabíjacia stanica nie je na dosah.
Ako EREV funguje?
Pohonné ústrojenstvo EREV funguje na princípe kombinácie elektrického a spaľovacieho motora. Elektrický motor je primárnym zdrojom pohonu, ktorý poskytuje vozidlu vynikajúce zrýchlenie a tichý chod. Keď však kapacita batérie klesne na kritickú úroveň, zapne sa spaľovací motor, ktorý začne generovať elektrinu na dobíjanie batérie. Tento motor nie je priamo spojený s kolesami, takže vozidlo zostáva čisto elektrické, čo je výhodné z hľadiska emisií a jazdných vlastností.
Výhody a nevýhody
Hlavnou výhodou vozidiel s predlžovačom dojazdu je, že nevyžadujú rozsiahlu nabíjaciu infraštruktúru, pretože môžu fungovať aj na bežné palivo. To ich robí ideálnymi pre dlhšie cesty alebo pre jazdu v oblastiach, kde je sieť nabíjacích staníc riedka. Vďaka elektrickému pohonu však stále ponúkajú výhody elektromobilov, ako je okamžitý krútiaci moment a tichý chod.
Na druhej strane, prítomnosť spaľovacieho motora znamená, že vozidlo nie je úplne bezemisné, keďže pri používaní motora na dobíjanie batérie vznikajú emisie. Taktiež je potrebné počítať s vyššími nákladmi na údržbu, pretože systém obsahuje viac komponentov, ktoré môžu vyžadovať servis.
Hyundai a budúcnosť elektromobilov
Hyundai si je vedomý, že elektromobily sú budúcnosťou dopravy, no zároveň rozumie, že cesta k ich plnej dominancii na trhu bude ešte dlhá. Preto sa spoločnosť rozhodla pre hybridný prístup, ktorý kombinuje to najlepšie z oboch svetov – elektrický pohon a flexibilitu spaľovacieho motora. Tento krok má potenciál udržať si konkurenčnú výhodu na trhu, najmä v období, keď sa predpokladá pokles dopytu po čisto elektrických vozidlách.
Podľa zdrojov blízkych spoločnosti Hyundai by prvé modely vybavené technológiou EREV mohli byť predstavené do dvoch až troch rokov. Medzi prvými vozidlami, ktoré by mohli získať toto nové pohonné ústrojenstvo, sú populárne modely ako Hyundai Santa Fe a Genesis GV70. Hyundai tiež plánuje využiť tento systém pre novú generáciu pickupov s označením TE, ktoré by mali byť zamerané na americký trh.
Technológia predlžovača dojazdu predstavuje pre Hyundai a celú automobilovú branžu významný krok smerom k udržateľnejšej budúcnosti. Spojenie elektrického pohonu so spaľovacím motorom poskytne zákazníkom väčšiu flexibilitu a zmierni obavy z obmedzeného dojazdu. Hoci sa stále jedná o kompromis medzi plne elektrickým a hybridným vozidlom, EREV by mohol byť kľúčom k širšiemu prijatiu elektromobilov, kým sa nevyvinú batérie s dlhším dojazdom a nevyrieši sa otázka nabíjacej infraštruktúry. Hyundai týmto krokom ukazuje, že je pripravený čeliť výzvam budúcnosti a prispôsobiť sa meniacim sa potrebám trhu.