Leto 2024 je obdobím, kedy vstúpilo alebo vstúpi do platnosti viacero dôležitých legislatív. Niektoré z nich sa týkajú len určitej skupiny či skupín, niektoré sa týkajú úplne všetkých. Zákon, ktorému je venovaný tento článok, spadá do druhej zmienenej kategórie. Ide totiž o smernicu o práve na opravu, ktorá sa vzťahuje ako na výrobcov elektroniky, tak aj na ich zákazníkov. O novinke píše portál Živé.sk.
Táto smernica vstúpila do platnosti včera, teda 31. júla, pričom jej cieľom je zabezpečiť aby všetci výrobcovia elektroniky, vrátane práčok, chladničiek či smartfónov, boli povinní svojim zákazníkom poskytnúť možnosť opravy zakúpeného zariadenia. Má teda znížiť výskyt prípadov, kedy spotrebiteľ namiesto opravy pokazenej elektroniky rovno kupuje novú náhradu. O platnosti smernice informovala priamo Európska komisia (EK) v príspevku na sociálnej sieti.
Dá sa povedať, že viac-menej ide o hotovú vec. Zákon vstúpil do platnosti, pričom členské štáty Európskej únie (EÚ) majú čas do 31. júla 2026, aby ho implementovali do vnútroštátneho práva. Ak daná krajina túto povinnosť nesplní, môže byť prešetrovaná Súdnym dvorom EÚ.
Lacnejšie je kúpiť nové
Ako bolo spomenuté vyššie, stalo sa celkom bežnou praxou, že keď sa danému spotrebiteľovi pokazí domáci spotrebič, namiesto toho, aby sa dožadoval jeho opravy, rovno kúpi nové zariadenie. Vydobytie si opravy od predajcu totiž nie je vždy jednoduchou úlohou. Zvykne sa spájať s početnými komplikáciami a problémami, ako aj vysokou cenou. Mnohí sú teda radšej toho presvedčenia, že lacnejšie je kúpiť nový spotrebič a že oprava sa jednoducho neoplatí.
Samozrejme, v určitých prípadoch to môže byť pravda. Ak je spotrebič poškodený vážne, môžu byť náklady na jeho opravu príliš vysoké. Tým sa pre spotrebiteľa automaticky stáva atraktívnejšou možnosťou kúpiť si úplne nový a bezchybný produkt.
Predĺžená záruka
V súčasnosti je v tomto smere problémom aj prístup samotných výrobcov. Poniektorí ponúkajú spotrebiteľom možnosť opravy „na vlastnú päsť“, no to nie vždy končí úspechom. A ak aj áno, zvyčajne sa týmto krokom skracuje záruka.
Dobrou správou je, že nová legislatíva berie do úvahy aj otázku záruky. Sľubuje, že tí spotrebiteľom, ktorí si nechajú svoje zariadenie opraviť v záručnej lehote, bude poskytnuté predĺženie záruky o jeden rok.
EÚ chce taktiež vytvoriť online platformu, v rámci ktorej by spotrebitelia mohli jednoducho a rýchlo vyhľadávať najbližšie opravovne. Opravy by pritom nemali prebiehať len v autorizovaných servisoch.