Ak pravidelne sledujete dianie vo svete elektromobilov, iste ste sa už dočítali o mimoriadne vysokých clách, ktoré sa Európska únia (EÚ) rozhodla uvaliť na dovoz čínskych elektromobilov. Ich maximálna hranica sa navýšila hneď niekoľkonásobne, čiže následky boli viac-menej isté. A prejavujú sa už dnes, napríklad na objeme novo registrovaných elektrických vozidiel čínskeho pôvodu. Ten na území bloku v posledných týždňoch drasticky klesol, informuje server fDrive.cz.
Vyplýva to z dát zozbieraných spoločnosťou Dataforce. Tie tvrdia, že objem novo registrovaných čínskych elektromobilov na území EÚ v minulom mesiaci klesol až o 45 percent, konkrétne v porovnaní s výsledkami vykázanými v júni. Dôvod pritom veľmi neprekvapí. Sú ním vysoké clá, ktoré EÚ uvalila na dovoz čínskych elektrických vozidiel začiatkom júla.
EÚ sa bojí o svoje firmy
Tieto clá boli (a sú) výsledkom antisubvenčného vyšetrovania, ktoré viedla Európska komisia (EK). Konkrétne skúmala, akým spôsobom Čína operuje v rámci exportu elektrických vozidiel mimo svojich hraníc. Jedným zo zistení bolo, že tamojšia vláda pomerne štedro dotuje svojich výrobcov, čo im výrazne uľahčuje ako vnútroštátne procesy, tak aj operácie medzinárodného obchodu.
EÚ sa zrejme začala obávať scenára, v ktorom čínske automobilky zaplavia európsky trh, a teda výrazne znevýhodnia domácich výrobcov. Umožniť im to môžu práve zmienené dotácie, vďaka ktorým by mohli svoje vozidlá ponúkať za nižšie ceny a tak poškodiť konkurencieschopnosť európskych subjektov. Niečo také, samozrejme, EÚ nenechá dopustiť. Aby sa vyvarovala uvedeným hrozbám, rozhodla sa navýšiť vrchné hranice dovozných ciel.
Čína sa ohradila, že vyšetrovanie zo strany EK bolo podozrivé, nakoľko požadovala príliš veľa citlivých údajov. Následne sme sa dopočuli o možnosti vzájomných rokovaní, v rámci ktorých by mohol byť dosiahnutý kompromis vyhovujúci obom stranám. K tomu ale napokon nedošlo. Súčasná clá EÚ na dovoz čínskych elektromobilov môžu dosahovať výšky až 37,6 percenta.
Stojí za zmienku, že clá plánujú navýšiť aj Spojené štáty, a to až na 100 percent. Zatiaľ tak nespravili, údajne kvôli početným verejným pripomienkam a sťažnostiam.
Predaje klesli, no nie vo všetkých prípadoch
Späť k výkonnosti čínskych elektromobilov v Európe, tá v uplynulých týždňoch citeľne klesá. A dosť pravdepodobne bude klesať aj naďalej. Ako bolo spomenuté o pár odsekov vyššie, počet novo registrovaných elektromobilov čínskeho pôvodu v júli klesol o 45 percent.
Spoločnosť Dataforce, ktorá priniesla túto zaujímavú štatistiku, vyhodnocovala dáta celkovo zo 16 členských krajín EÚ. Medzi nimi sa nachádzali aj najsilnejšie ekonomiky, ako sú Nemecko, Francúzsko či Taliansko.
Napríklad značka MG v priebehu minulého mesiaca zaznamenala až 20-percentný medziročný pokles. Taký Polestar však spadol ešte viac, a to o 42 percent.
Najlepšie sa darilo spoločnosti BYD, ktorá figuruje ako najväčšia čínska automobilka. Napriek vyšším clám sa jej v júli podarilo navýšiť svoj trhový podiel. Určite na tom ale má zásluhu skutočnosť, že BYD-u sa podarilo s EÚ vyjednať individuálne colné sadzby vo výške 17,4 percenta. Jeho elektromobily teda sú drahšie, no nie o toľko percent, čo konkurenčné modely.
Matthias Schmidt, nezávislý automobilový analytik, pripisuje aktuálny stav čínskych elektromobilov v EÚ aj skutočnosti, že Číňania sa ešte pred uvalením vyšších ciel snažili dodať do Európy čo najviac vozidiel. A keďže vyššie clá platia od júla, museli tak spraviť ešte v priebehu júna.
Napokon treba zmieniť, že aktuálna výška ciel zo strany EÚ je nateraz len dočasným riešením. Či sa udržia na úrovní 37,6 percenta natrvalo, sa uvidí v novembri, kedy o nich bude hlasovať všetkých 27 členských štátov bloku.