Čína nedávno uskutočnila ďalší test vlaku s technológiou magnetickej levitácie, ktorá má potenciál prepraviť cestujúcich rýchlejšie než lietadlo. Odborníci predpokladajú, že po ukončení všetkých testov dosiahne vlak rýchlosť až 1000 kilometrov za hodinu.
Maglev má obrovský potenciál
Vlak využívajúci technológiu magnetickej levitácie, známy ako Maglev, sa nadnáša nad koľajnicami pomocou elektromagnetických síl, čím sa eliminujú mechanické trenie a hluk. Čína túto technológiu využíva už takmer dvadsať rokov, avšak jej implementácia je zatiaľ obmedzená na krátke trate. Doteraz neexistujú žiadne medzimestské či medziprovinčné trate, kde by sa táto vyššia rýchlosť mohla naplno využiť.
Posledný test vlaku Maglev sa uskutočnil v provincii Šan-si, ako uvádza spravodajský portál Xinhua. Počas testovania bola vlaková súprava prevádzkovaná v dvojkilometrovej trubici s nízkym vákuom. Cieľom bolo otestovať navigáciu, odpruženie, bezpečné zastavenie a efektívne zvládanie zatáčok. Vlak dosiahol rýchlosť 620 kilometrov za hodinu a všetky systémy fungovali podľa očakávaní, pričom pohyb vlaku presne zodpovedal naprogramovaným trajektóriám.
Vlak rýchlejší ako lietadlo?
Čínski vedci sú optimistickí a veria, že po optimalizáciách môže Maglev dosiahnuť rýchlosť až 1000 km za hodinu. To by znamenalo, že vlak by mohol byť rýchlejší ako komerčné lietadlá, ktoré lietajú priemernou rýchlosťou 877 až 923 km za hodinu. Cesta vlakom z Pekingu do Šanghaja by pri tejto rýchlosti trvala len niečo málo cez hodinu. Pre porovnanie, lietadlá momentálne prekonajú túto vzdialenosť za tri hodiny a vysokorýchlostné vlaky za 5,5 hodiny.
Budúcnosť železničnej dopravy v Číne
Čína plánuje rozšíriť technológiu Maglev na železnice po celej krajine, čo by mohlo výrazne zjednodušiť cestovanie medzi veľkými mestami a vidieckymi oblasťami. Tento cieľ je súčasťou technologického inovačného projektu China Railway 450, ktorý bol zahrnutý do štrnásteho päťročného plánu krajiny.
Pokrok v technológii magnetickej levitácie v Číne naznačuje významné zmeny v budúcnosti dopravy, s možnosťou skrátenia času cestovania a zlepšenia dostupnosti pre obyvateľov. Tento technologický vývoj má potenciál výrazne ovplyvniť nielen čínsku infraštruktúru, ale aj globálnu perspektívu na dopravu.