V júli 2024 sa v Číne, ktorá je najväčším automobilovým trhom na svete, dosiahol významný míľnik, keď elektrické vozidlá (EV) a plug-in hybridné elektrické vozidlá (PHEV) tvorili polovicu všetkých predaných áut. Podľa údajov Čínskej asociácie osobných automobilov, tieto tzv. nové energetické vozidlá (NEV) dosiahli rekordných 50,7 % z celkového počtu predaných áut, čo predstavuje nárast o 37 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.
Obrovský rast elektromobility
Rýchly rast NEV v Číne je ohromujúci, pretože pred tromi rokmi tvorili len 7 % z celkového predaja vozidiel. Tento nárast je do značnej miery podporovaný vládnymi stimulmi, ktoré majú významný vplyv na trh. Čínska vláda sa rozhodla posilniť predaj automobilov zdvojnásobením hotovostných stimulov pre elektrické vozidlá na 20 000 jüanov (približne 2 550 eur), pričom tieto stimuly sú platné spätne od apríla, keď boli prvýkrát oznámené.
Okrem toho sú v rokoch 2024 a 2025 NEV oslobodené od dane z predaja až do výšky 30 000 jüanov (približne 3 800 eur). Ďalším motivačným faktorom je vládny program výmeny vozidiel, ktorý poskytuje spotrebiteľom 20 000 jüanov (približne 2 550 eur) na výmenu svojho tradičného auta na fosílne palivá za nové energetické vozidlo.
Uvoľňujú licencie
Niektoré mestá tiež zmierňujú obmedzenia pri nákupe áut. Peking napríklad v júli oznámil, že rozšíri svoju kvótu na licencie pre NEV o 20 000, čo je prvýkrát, čo tak urobil od zavedenia prísnej kvóty na autá v roku 2011, ktorá mala za cieľ znížiť znečistenie ovzdušia a dopravné zápchy.
Tieto opatrenia viedli k tomu, že sa v Číne v júli 2024 predalo celkovo 1,73 milióna osobných áut vrátane tých so spaľovacími motormi, čo však predstavuje medziročný pokles o 3,1 %. Napriek tomu rast predaja NEV kompenzoval tento pokles a výrazne prispel k transformácii čínskeho automobilového trhu.
Celkový posun k novým energetickým vozidlám naznačuje, že Čína sa úspešne orientuje smerom k udržateľnej doprave, pričom podporuje rozvoj technológií, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu a menej závislé od fosílnych palív. Tento trend je dôležitým krokom vpred nielen pre Čínu, ale aj pre globálny automobilový priemysel, ktorý sa musí adaptovať na rastúci dopyt po ekologických riešeniach.