Hoci sa ich Európa a Spojené štáty akosi boja, čínske elektromobily prinášajú čoraz viac prelomových inovácií. Inak tomu nie je ani teraz, kedy známa spoločnosť Xpeng plánuje priniesť na trh revolučnú nabíjačku pre elektrické vozidlá novej generácie. Samozrejme, revolučná je svojou rýchlosťou.
Ako informuje server CnEVPost, Xpeng vytvoril nabíjaciu stanicu s označením S5, ktorá využíva kvapalné chladenie. Očakáva sa, že do prevádzky bude prvýkrát uvedená v treťom štvrťroku (kvartáli) 2024. Pokiaľ ide o výkon, ten by mal dosahovať až 800 kW. Uviedol to priamo He Xiaopeng, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti.
He dodal, že tak obrovský výkon umožní nabíjačke dodať elektromobilu každú jednu sekundu energiu na 1 km jazdy. Pri takejto úmere teda možno predpokladať, že len 1 minúte a 40 sekundách bude vozidlo schopné prejsť 100 km, resp. 300 km po 5-minútovom nabíjaní.
Bleskový však má byť nielen proces dodávania energie, ale aj začiatok tohto procesu. Vozidlo vraj dokáže začať nabíjať do 13 sekúnd od zapojenia.
Právoplatný nástupca
Xpeng S5 bude figurovať ako priamy nástupca doposiaľ najvýkonnejšej nabíjačky z dielne čínskej spoločnosti, menovite Xpeng S4. Tá bola na trh uvedená pred dvomi rokmi v auguste, pričom sľubuje dojazd 210 km po piatich minútach na nabíjačke. Dá sa teda povedať, že Xpeng S5 ponúkne medzigeneračne vyššiu rýchlosť nabíjania zhruba o tretinu.
Spoločnosť dodala, že ku koncu júla mala v prevádzke približne 1 300 nabíjacích staníc. Väčšinu z tohto počtu vraj tvoria tzv. supernabíjacie stanice s vysokým výkonom. Do roku 2026 má v pláne rozšíriť sieť na 10 000 samostatne prevádzkovateľných staníc, vrátane 4 500 kvapalne chladených „ultrarýchlych“ nabíjacích staníc.
Kľúčová úloha
Nabíjačka Xpeng S5 je ďalším z mnohých dôkazov dôležitej úlohy Číny, pokiaľ ide o rozmach elektromobility. Táto oblasť sa na území krajiny teší hojnej štátnej podpore, čo je nepochybne dôvod, prečo veľa zásadných inovácií prichádza práve odtiaľto.
Ďalším príkladom je spoločnosť Nio, partner Xpeng, ktorý koncom minulého roka predstavil svoju štvrtú generáciu staníc na výmenu batérií. Približne o pol roka neskôr, presnejšie 13. júna, uviedla prvé takéto stanice do prevádzky, a to spoločne s nabíjačkami schopnými dodať výkon 640 kW. Testy giganta na vlastnom akumulátore s kapacitou 100 kWh ukázali, že nabíjačka je schopný obnoviť stav z 10 percent na 80 percent v priebehu len 12 minút.
Konkrétne Nio má v Číne rozmiestnených 2 306 supernabíjacíchnabíjacích staníc, ktoré dokopy obsahujú vyše 10 500 nabíjačiek, a 1 619 cieľových nabíjacích staníc s 12 385 nabíjačkami
Strach z konkurencie
Pokiaľ ide o slová v úvodnom odseku, ktoré hovorili o „strachu“ Európy a Spojených štátov z čínskych výrobcov elektromobilov, odkazovali sme tým na úsilie čo najviac obmedziť dovoz čínskych elektrických vozidiel.
Obidve územia tak robia prostredníctvom navýšenia ciel. Európska únia (EÚ) už navýšila dovozné clá na 38 percent. Spojené štáty ich plánovali dvihnúť na 100 percent, a to už 1. augusta. Tamojšia vláda však napokon realizáciu tohto kroku odložila, a to kvôli početným verejným pripomienkam, resp. sťažnostiam.