V posledných týždňoch sa ku nám z čerpacích staníc dostávajú prevažne dobré správy. Ceny pohonných hmôt priebežne klesajú. Síce je pravda, že medzitýždňové rozdiely nie sú ktovieako výrazné, cenový pokles je vždy lepší ako cenový nárast. A zdá sa, že takýchto dobrý správ bude v dohľadnej dobe viacero. Odborníci totiž predokladajú, že ceny pohonných hmôt budú na Slovensku klesať aj naďalej, píše agentúra SITA.
Ako sme vás informovali pred pár dňami, ceny pohonných hmôt na Slovensku v priebehu 33. týždňa opäť klesli. Konkrétne liter 98-oktánového benzínu sme tankovali za 1,778 eura, čo predstavovalo medzitýždňový pokles o 0,003 eura. 95-oktánový benzín sme tankovali za 1,568 eura na liter, čiže lacnejšie o 0,004 eura v porovnaní s týždňom predtým. Zlacnela potom aj nafta, a to 0,003 eura na 1,474 eura za liter.
Plyn CNG zlacnel na 1,601 eura za kilogram. LNG, bioLNG a vodík sa držali približne na rovnakých cenových hladinách – 1,609 eura, 2,340 eura a 21,600 eura za kilogram. Plyn LPG, naopak, zdražel, a to na 0,720 eura za liter.
V medziročnom porovnaní bola motorová nafta lacnejšia o 8,8 percenta, 95-oktánový benzín o 7,8 percenta a 98-oktánový benzín o 5,9 percenta. Opačnú situáciu bolo možné sledovať pri plynoch. LNG bol medziročne drahší o 14,4 percenta, LNG o 3,5 percenta a CNG o viac ako 3,3 percenta.
Najskôr pokles, potom nárast
Ako bolo spomenuté v úvodnom odseku, podľa odborníkov budú ceny pohonných hmôt na Slovensku klesať aj v najbližších týždňoch. Tomáš Boháček, analytik 365.bank, pre SITA uviedol, že v horizonte nadchádzajúcich dvoch týždňov by mohli ceny na čerpacích staniciach opäť klesnúť. Zlacnieť by pritom mal najmä benzín, čo by podľa Boháčka potvrdilo výnimočnosť tohto leta z pohľadu sezónnosti, počas ktorého sme tankovali v priemere o 7 percent lacnejšie ako pred rokom.
Cenový pokles však nepotrvá večne. Analytik odhaduje, že zlom nastane v priebehu jesene, kedy by mala priemerná cena palív stúpnuť. Predikcia to ale vraj nie je istá, keďže na finálne ceny vplýva množstvo rôznych faktorov. Definitívne smerovanie cien má potvrdiť až ekonomický vývoj v Spojených štátoch, Európe a Číne.
Treba pritom poukázať na skutočnosť, že hoci palivá na Slovensku v poslednej dobe zlacneli, konkrétne benzín stále tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krainami. Lacnejší ho má dokonca aj Rakúsko, ktoré má oveľa vyššiu priemernú mzdu. Na tankovaní benzínu vieme aktuálne najviac ušetriť v Česku (8 centov na liter) a Poľsku (7 centov na liter).
Pokiaľ ide o naftu, tú máme relatívne lacnú. Výhodnejšie ju vieme natankovať iba v Česku, kde vieme ušetriť zhruba 4 centy na liter.
Mimo našich hraníc sa potom oplatí tankovať aj pri ceste na dovolenku do Chorvátska, ktoré je mimoriadne obľúbenou destináciou Slovákov. Pri bežnej trase sa oplatí natankovať plnú nádrž (pokiaľ máte auto na benzín) v Maďarsku, kde liter stojí 1,55 eura. Následne ju možno doplniť priamo v Chorvátsku, kde je priemerná cena benzínu vyššia iba o 2 centy ako na Slovensku. Nafta je v Chorvátsku priemerne drahšia o 8 centov na liter.
Obavy z recesie
Predpoveď Boháčka z 365.bank môže vychádzať aj z posledného vývoja na trhu s ropou. Ropa Brent sa v závere minulého týždňa obchodovala približne za 77 dolárov za barel, zatiaľ čo ropa WTI vychádzala hruba na 73 dolárov za barel. To predstavuje medzitýždňový pokles okolo 4 percent.
Obidve ceny pritom v minulom týždni zaznamenali najnižšie hodnoty od začiatku januára. Stalo sa tak po tom, čo vládne úrady v Spojených štátoch znížili svoje predikcie v súvislosti s rastom počtu pracovných miest v krajine. Tento krok vyvolal obavy, že v Spojených štátoch môže dôjsť k ekonomickej recesii, ktorá by viedla k úbytku dopytu po rope. Spojenéš táty pritom figurujú ako najväčší spotrebiteľ palív.
Zhoršenie ekonomickej situácie je možné sledovať aj na území Číny, ktorá zase plní úlohu najväčšieho dovozcu ropy.
Podľa Boháčka bola pozitívnym stimulom správa o tom, že Federálna rezervná banka (FED) čoskoro pristúpi k zníženiu úrokových sadzieb. To by mohlo obavy z nastupujúcej recesie aspoň čiastočne zažehnať.
Geopolitická situácia
Analytik ďalej poukazuje na vplyv geopolitiky. Obnovený tlak na dosiahnutie prímeria v Gaze, teda medzi Izraelom a Hamasom, vraj pomohol zmierniť komplikácie týkajúce sa dodávok, ako aj obavy trhu z výpadku produkcie v tejto oblasti. Delegácie Spojených štátov a Izraela začali v Káhire, hlavnom meste Egypta, nové kolo stretnutí, ktorého cieľom je adresovať nezhody v rámci návrhu na prímerie.
Čo sa týka predpokladaného nárastu cien palív, ten môže vychádzať zo znížených globálnych zásob ropy. Tento stav naznačuje, že dopyt prevyšuje ponuku, čo zvyčajne vedie k zdražovaniu.