Dopravný sektor na území Európskej únie (EÚ) si aktuálne prechádza (aj bude prechádzať) veľkými zmenami. Ako zrejme viete, od roku 2035 plánujú úrady úplne zakázať predaj nových vozidiel, ktoré nemajú nulové emisie. To de facto znamená koniec tradičných spaľovákov. Pochopiteľne, viaceré krajiny aj automobilky s týmto rozhodnutím vo väčšej či menšej miere nesúhlasia Do tejto skupiny sa zaraďuje aj nemecký koncern BMW.
Ako píše server Topspeed.sk, šéf spoločnosti Oliver Zipse po novom kritizuje Európsku komisiu (EK) kvôli jej úmyslu schváliť syntetické palivá ako pohon, ktorý spĺňa nastupujúce striktné emisné normy. Kroky orgánu označil za falošné a pokrytecké. Celkovo politiku EÚ v tomto smere označil za nepochopiteľnú.
BMW verí elektromobilom, no nie úplne
Je dôležité upozorniť, že BMW nie je jednou z tých automobiliek, ktoré tvrdo odmietajú nástup elektrického pohonu. Práveže ho značne podporuje, čo dokazuje aj jej portfólio. V súčasnosti disponuje už siedmimi vozidlami s batériovým pohonom, pričom už čoskoro by mali debutovať ďalšie dva. Postavené majú byť na platforme Neue Kasse.
Súbežne však odmieta určiť presný dátum, kedy vyrobí svoj posledný spaľovák, čo je krok, ku ktorému pristúpili viacerí konkurenční výrobcovia. Je však pravda, že niektorí z nich svoje pôvodné plány upravujú, a to kvôli slabej predajnosti elektrického pohonu. Urobil tak už americký Ford, ako aj švédske Volvo.
BMW verí v budúcnosť elektromobilov. Je však toho názoru, že transformácia dopravy na menej environmentálne zaťažujúcu podobu by mala byť postupná, pričom by nemala byť založená výhradne na elektrických vozidlách.
Je to len zásterka
Zmienený zákaz od EÚ priamo nehovorí, že od roku 2035 bude povolený len predaj elektromobilov. Uvádza, že budú zakázané tie typy pohonu, ktoré produkujú emisie. Túto podmienku nespĺňa len elektrický pohon, ale napríklad aj motory využívajúce syntetické palivá. BMW si ale myslí, že v skutočnosti blok podporuje tieto palivá len naoko, teda že mu o ne vôbec nejde. Vraj to jediné, čo tým sleduje, je definitívny zákaz predaja nových spaľovákov.
Zipse nechápe, prečo EÚ zakazuje technológiu s tak výraznou konkurenčnou výhodou a širokým spektrom možností, a prečo tlačí výrobcov k tomu, aby stavili všetko na technológiu, ktorá povedie k vážnej závislosti na surovinách. O túto úvahu sa podelil v rozhovore pre nemecký denník Bild.
Podľa šéfa BMW je nemysliteľné, aby EK predložila fiktívne riešenie, v ktorom sa zákaz spaľovacích motorov zmierni iba vďaka syntetickým palivám, pričom následne sa blok vyhne akejkoľvek zodpovednosti a nepodnikne žiadne kroky, ktoré by podporili rozmach týchto palív. Podľa neho ide iba o cielený zákaz spaľovacích motorov „zadnými vrátkami“.
Na jeho slovách určite niečo je. Ostáva faktom, že väčšina motoristov v Európe stále používa tradičné spaľováky, čo znamená, že nárazový zákaz mnohým nebude po chuti. Stovky miliónov vozidiel sa len tak z ciest nestratia. Syntetické palivá by im mohli zaistiť aspoň dočasnú životaschopnosť aj po začiatku účinnosti zákazu.