V letných mesiacoch, keď sa teploty šplhajú do závratných výšok, sa mnohí vodiči elektromobilov pýtajú, ako dlho im vydrží batéria, keď majú zapnutú klimatizáciu. Toto je dôležitá otázka, najmä keď sa ocitnete v dopravnej zápche. Ako veľmi klimatizácia ovplyvňuje dojazd a spotrebu energie elektromobilu? Odpoveď sa pokúsili nájsť redaktori servera eFahrer.
Vykurovanie elektromobilov je zložitejšie ako u vozidiel so spaľovacími motormi, ktoré využívajú teplo z motora. Elektromotory takýto teplý vzduch neprodukujú, preto môže byť vykurovanie kabíny energeticky náročné. Ak však uviaznete v snehu, nemusíte sa obávať – aj polovične nabitá batéria dokáže kabínu vyhriať na dlhé hodiny.
Podobne je to aj s klimatizáciou – jej prevádzka ovplyvňuje kapacitu batérie a teda aj dojazd vozidla.
Energetická spotreba s klimatizáciou: Mierny nárast
Spotreba energie na vykurovanie a chladenie závisí od mnohých faktorov, ako sú vonkajšia a vnútorná teplota a účinnosť systému. V zime môžu tepelné čerpadlá zvýšiť účinnosť, ale v lete sa nedá vyhnúť spotrebe energie na chladiaci kompresor. Dodávatelia elektromobilov preto neustále zlepšujú tieto komponenty.
Ako klimatizácia znižuje dojazd na elektromobile
Na základe spotreby klimatizačných systémov redaktori vypočítali, ako ovplyvňujú dojazd niekoľkých populárnych elektromobilov. Pozreli sa na modely Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 a Renault Zoe.
Tesla Model 3 Long Range
Podľa výrobcu má Tesla Model 3 Long Range priemernú spotrebu 14,8 kWh/100 km. Pri vonkajšej teplote 25 °C a spotrebe klimatizácie 0,5 kWh/100 km sa dojazd znižuje o približne 3,4 km na 100 km. Pri teplote nad 30 °C a spotrebe klimatizácie až 2 kWh sa dojazd skracuje až o 13,5 km na 100 km.
Volkswagen ID.3 Pro Performance
VW ID.3 Pro Performance má spotrebu 15,4 kWh/100 km. Pri vonkajšej teplote 25 °C a vnútornej teplote 20 °C sa dojazd znižuje o približne 3,2 km na 100 km. Pri teplote nad 30 °C sa táto hodnota zvyšuje na 13 km na 100 km.
Renault Zoe Z.E. 50
Renault Zoe spotrebuje 17,4 kWh/100 km. Pri vonkajšej teplote 25 °C a vnútornej teplote 20 °C sa dojazd znižuje o približne 2,9 km na 100 km. Pri teplotách nad 30 °C sa dojazd skracuje o 11,5 km na 100 km.
Tieto údaje sú orientačné a závisia od konkrétneho chladiaceho riešenia a spotreby jednotlivých vozidiel, ktorá môže byť ovplyvnená viacerými faktormi, ako je vzdialenosť, rýchlosť a štýl jazdy.
Čo na to certifikačná spoločnosť?
Nemecká skúšobná a certifikačná spoločnosť TÜV Süd odhaduje zníženie dojazdu v dôsledku používania klimatizácie počas jazdy o 10 až 15 %. Aj keď tieto údaje vychádzajú z odhadov, TÜV Süd upozorňuje, že každý model elektromobilu má odlišný systém regulácie výkonu klimatizácie. Účinnosť klimatizácie sa tiež časom znižuje v závislosti od údržby, veku a stavu systému.