Ako už zrejme viete, Európska únia (EÚ) má v úmysle už o necelých 11 rokov uviesť do platnosti nové pravidlo, ktoré definitívne zakáže predaj a registráciu nových vozidiel so spaľovacím motorom. Povolené budú už len uhlíkovo neutrálne, resp. bezemisné vozidlá. Toto pravidlo by malo platiť pre všetky členské štáty EÚ, no zrejme postihne aj krajiny, ktoré sa síce nachádzajú na území Európy, no nie sú členmi bloku.
Ako píše server Topspeed.sk, jednou z týchto krajín je Švajčiarsko, ktoré je dlhodobo známe svojou neutralitou. Zároveň figuruje ako obľúbená pracovná destinácia pre ľudí zo zahraničia. Pracuje v nej aj nemálo Slovákov.
Blížiaci sa koniec spaľovákov
EÚ chce zákaz predaja a registrácie nových emisných vozidiel zaviesť už od roku 2035. Od tohto dátumu už tak bude povolený predaj tzv. uhlíkovo neutrálnych vozidiel, teda vozidiel s nulovými emisiami. Túto podmienku spĺňajú predovšetkým elektromobily, no stále sa debatuje aj o možnosti využívania syntetických palív.
Tento krok je súčasťou iniciatívy EÚ dosiahnuť do roku 2050 absolútnu uhlíkovú neutralitu, čo znamená nulové emisie uhlíka vo všetkých oblastiach. Zvýšenú pozornosť nateraz venuje predovšetkým osobnej doprave, keďže tá je zodpovedná za produkciu až 20 percent všetkých emisií oxidu uhličitého v Európe.
Pochopiteľne, nie všetky krajiny s týmto prísnym pravidlom súhlasia. Viaceré štáty nemajú dostatočnú ekonomickú silu či infraštruktúru na to, aby mohli tak skoro úplne upustiť od spaľovákov a presedlať výhradne na elektromobily. Dokonca požiadali vedenie EÚ, aby platnosť zákazu odložila na neskorší termín, no zatiaľ im nebolo vyhovené. Stále teda platí pôvodne stanovený termín, teda rok 2035.
Neovplyvní to len EÚ
Pripomíname, že zákaz predaja nových emisných vozidiel by sa mal spravidla týkať len členských krajín EÚ. Vplyv však zrejme bude mať aj na už zmienené Švajčiarsko, ktoré nie je členom bloku. Hoci ide o neutrálnu krajinu, zvyčajne tu nové autá musia spĺňať rovnaké predpisy ako na území EÚ, a to vrátane predpisov týkajúcich sa emisií oxidu uhličitého.
Tamojší motoristický klub Touring Club Schweiz (TCS), v stanovisku vysvetlil, že Švajčiarsko zvyčajne prijíma štandardy stanovené EÚ a aplikuje ich na svojom území, avšak s o niečo väčšou flexibilitou. Flexibilita je tu v súvislosti s osobnou dopravou dôležitým faktorom, a to napríklad kvôli geografickým dôvodom – keďže Švajčiarsko má veľa hôr – čiže stúpaní – zvyčajne je tu zvýšený dopyt po vozidlách s vyšším výkonom.
Pokiaľ ide o koniec spaľovákov, Švajčiarsko sa pravdepodobne prispôsobí aj tejto zmene. Ono vlastne asi nebude mať veľmi na výber, a to napríklad z toho dôvodu, že žiadna automobilka na území EÚ nebude vyrábať autá so spaľovacím motorom výhradne pre Švajčiarsky trh. Z ekonomického hľadiska by to totiž nebolo dvakrát výhodné.
Môžeme to teda zosumarizovať tak, že spaľovacie motory v priebehu nadchádzajúcej dekády zmiznú aj zo švajčiarskych ciest, i keď to žiadny zákon priamo neprikazuje. Rovnako treba poznamenať, že podobný scenár sa môže odohrať aj pri iných krajinách Európy, ktoré nie sú členmi EÚ.