Globálny výpadok IT systémov, ku ktorému nečakane došlo v piatok 19. júla, postihol mnohé priemysly a odvetvia. Podľa priebežných hlásení, o ktorých sme vás dôkladne informovali na našom webe, si ho najviac odskákal letecký priemysel. V skutočnosti je ale obetí omnoho viac. Výpadok ovplyvnil funkcionalitu spoločnosti Microsoft, čo viedlo k pochybnému správaniu miliónov počítačov po celom svete, píše denník Teraz.sk.
Hlavným dôvodom globálneho výpadku bola chybná aktualizácia antivírusového softvéru bezpečnostnej spoločnosti CrowdStrike. Ovplyvnil predovšetkým prevádzku leteckých spoločností, ktoré museli zrušiť, resp. posunúť mnohé lety. Narušeniu prevádzky sa nevyhli ani popredné európske aerolinky, ako napríklad Lufthansa či škandinávska SAS Airline.
Výpadok potom ovplyvnil aj televíznu sieť Sky News a niekoľko nemocníc, ktoré museli zrušiť plánované piatkové operácie.
Milióny nefunkčných zariadení
Microsoft v ten istý deň vydal správu, v ktorej informoval, že odhadom postihol výpadok v dôsledku aktualizácie softvéru okolo 8,5 milióna zariadení so systémom Windows, čo má byť ekvivalent menej ako jedného percenta všetkých počítačov s týmto operačným systémom. To je dôvod, prečo sme sa z celého sveta doslýchali o hláseniach, že počítače náhodne vyhadzujú chybu v podobe BSOD, čiže tzv. modrej obrazovke smrti.
Hoci sa uvedené percento môže zdať nízke, v skutočnosti mal výpadok rozsiahle ekonomické i spoločenské dôsledky.
Microsoft dodal, že tím z CrowdStrike napokon pomohol vyvinúť riešenie problému, a teda vrátiť funkcionalitu infraštruktúry Azure späť do ako-takého normálu. Za týmto účelom spolupracoval aj s webovými službami Amazon a cloudovou platformou Google, s ktorými zdieľal informácie o dôsledkoch.
Spamätávali sa celý víkend
Hoci k výpadku došlo v piatok, odvetvie leteckej dopravy sa z výpadku spamätávalo ešte celú sobotu. Zrušené boli tisícky letov. Podľa agentúry AP bola jednou z najviac zasiahnutých aerolinka Delta Air Lines, ktorá v sobotu zrušila až 800 letov, čiže štvrtinu svojho letového poriadku. Na vážnosti situácie ešte väčšmi pridáva skutočnosť, že toto číslo nezahŕňalo regionálne lety Delta Connection. Početné problémy potom nahlásila aj spoločnosť United Airlines, ktorá zrušila takmer 400 letov.
Len v Spojených štátoch malo byť v priebehu soboty zrušených okolo 3,5 percenta plánovaných letov. Horšie na tom bola už len Austrália. Vo Francúzsku a Brazílii bolo zrušených približne 1 percento letov, zatiaľ čo v Kanade, Taliansku a Indii sa neuskutočnili zhruba 2 percentá plánovaných letov.
Stále tu sú nejasnosti
Podľa Roberta Manna, bývalého riaditeľa leteckej spoločnosti, ktorý v súčasnosti pôsobí ako konzultant v oblasti New Yorku, nie je úplne známe, prečo výpadok najtvrdšie zasiahol práve americké letecké spoločnosti. Za možný dôvod označil vyššiu mieru outsourcingu technológie a rozšírené využívanie systému Windows na prevádzku kľúčových platforiem.
Dobrou správou je, že letecké spoločnosti sa z výpadku postupne zotavujú, hoci je pravda, že napríklad zmienená Lufthansa ešte neskôr musela zrušiť desiatky ďalších letov. Lepšiu situáciu monitorujú na londýnskom letisku Heathrow, kde majú byť všetky systémy opäť v prevádzke. Lety majú podľa plánov (alebo takmer podľa plánov) prebiehať aj na berlínskom letisku.