Automobilový priemysel sa možno už čoskoro dočká veľkej zmeny. Prísť má z ďalekého Japonska, kde vraj traja výrobcovia rozmýšľajú nad zlúčením, resp. vytvorením spoločnej aliancie, v rámci ktorej by vzájomne kooperovali a pomáhali utvárať nové smery pre trh. Uvádza to správa od Nikkei, na ktorú upozornil server Electrive.
K zlúčeniu by malo dôjsť medzi trojicou japonských automobiliek, ktoré majú veľmi silné globálne renomé. Sú nimi Mitsubishi Motors, Honda a Nissan.
Mitsubishi Motors údajne podpísala dohodu o mlčanlivosti (NDA) so zvyšnými dvoma firmami a zahájila rokovanie ohľadne možnosti sformovania aliancie japonských automobiliek. Vzájomne si majú pomáhať vo viacerých kľúčových oblastiach.
Prínos pre všetkých
Pôvodne mala dohoda zahŕňať len automobilky Nissan a Honda. Oznámené to bolo ešte v marci. Po novom má ale zahŕňať aj Mitsubishi Motors. Aby sme boli konkrétnejší, spoločne majú kooperovať na vývoji pokročilého softvéru pre automobily. Rovnako vraj cielia na zníženie nákladov a posilnenie konkurencieschopnosti všetkých členov aliancie, predovšetkým v oblasti elektromobility.
Ak náhodou neviete, Nissan v súčasnosti vlastní 34,01 percenta akcií spoločnosti Mitsubishi Motors, takže jej zahrnutie do dohody sa do istej miery dalo očakávať. Trojica firiem si mala po podpísaní NDA sadnúť za okrúhly stôl a zahájiť potrebné rokovania.
Vyše 8 miliónov áut ročne
Ak aliancia skutočne vznikne, možno očakávať, že bude mať veľmi silnú pozíciu. Honda totiž figuruje ako druhý, Nissan zase ako tretí najväčší výrobca vozidiel na japonskom trhu. Podľa posledných údajov sa im v uplynulom fiškálnom roku podarilo predať 4,1-milióna, resp. 3,44-milióna vozidiel, čo dokopy predstavuje ročný objem predaja 7,54-milióna vozidiel. Ak však k tomuto číslu prirátame predaje Mitsubishi (810-tisíc kusov), dostaneme sa na celkový predaj v objeme až 8,35 milióna vozidiel.
Ako bolo avizované vyššie, hlavným, resp. prvým zameraním aliancie by mala byť štandardizácia základného softvéru vo vozidlách. Tento softvér mali spoločnými silami vyvíjať Nissan a Honda, teraz ho vraj po dokončení plánujú nasadiť aj vo vozidlách Mitsubishi.
Spolupráca by sa však časom mohla dotknúť celých vozidiel, nielen ich softvérovej výbavy. Môžu si vzájomne pomôcť napríklad vo vypĺňaní medzier v portfóliách. Honda v Japonsku nevyrába plug-in hybridy ani pick-upy. Naopak Mitsubishi má v tejto oblasti veľmi slušné zastúpenie. Jedna firma by teda mohla kompenzovať nedostatky druhej a naopak.
Posilnenie pozície
Aliancia by mohla ovplyvniť aj zastúpenie trojice firiem v oblasti elektromobility. Nissan v roku 2023 predal 140-tisíc elektrických vozidiel, zatiaľ čo Honda len 12-tisíc. Výrazne teda zaostávajú za súčasnými lídrami segmentu, ktorými sú čínske BYD (1,8 milióna predaných kusov) a Tesla (1,57 milióna kusov).
Nateraz nie je isté, kedy presne aliancia vznikne, ani či sa počet jej členov v dohľadnej dobe ešte zvýši. Je však takmer isté, že jej vznik je blízko. Keď sa tak stane, Nissan, Honda a Mitsubishi Motors vytvoria subjekt, ktorý bude figurovať ako druhý najväčší, pokiaľ ide o japonský automobilový priemysel.