Na slovenský čerpacích staniciach dochádza k nečakanému vývoju. Bežne ceny pohonných hmôt (PHM) počas leta, ktoré je považované za motoristickú sezónu, kvôli silnejšiemu dopytu rastú. Aktuálne sa však deje presný opak. Hoci je dopyt silnejší ako v ostatných ročných obdobiach, benzín aj nafta dosahujú najnižších cien za niekoľko posledných týždňov. A čo je ešte zaujímavejšie, v dohľadnej dobe by sa to nemalo zmeniť, píšu TVNOVINY.sk.
Ešte nedávno sme zúfali nad tým, ako čísla vystavené na tabuliach pred čerpacími stanicami nepretržito stúpajú. Vyššie ceny sme evidovali prakticky každý týždeň. Odrazu ale nastal zlom a situácia sa otočila. Ceny PHM začali klesať, pričom aktuálne sú najnižšie za posledných päť týždňov. Zatiaľ čo cena za liter nafty sa pohybuje tesne nad úrovňou 1,50 eura, cena za liter benzínu je tesne pod hranicou 1,60 eura.
Súčasné ceny sú oproti tohtoročným maximám nižšie o zhruba 15 až 20 percent. Najvyššia cena benzínu bola zaznamenaná v apríli, zatiaľ čo nafta bola najdrahšia vo februári.
Slabší dopyt, silnejšia ponuka
Za priaznivý cenový vývoj na čerpacích staniciach môžeme vďačiť nerovnému pomeru medzi ponukou a dopytom na trhu s ropou. Dopyt po rope je aktuálne oslabený. Slabší je dokonca aj v Číne, ktorá ešte donedávna ťahala ceny ropy smerom nahor. Ponuka je pritom čoraz väčšia.
Základné ekonomické pravidlo hovorí, že ak ponuka určitého tovaru prevyšuje dopyt po ňom, cena tohto tovaru klesne. V praxi sa pravdivosť tohto tvrdenia teraz prejavuje na cenách PHM. Práve vývoj na trhu s ropou je jedným z hlavných faktorov, ktorý určuje pohyb cien benzínu a nafty.
Matej Horňák, analytik SLPS, uviedol, že nárast na strane ponuky možno vidieť najmä v Spojených štátoch, ale aj v Kanade a Brazílii.
Marek Nemky, analytik finančných trhov XTB, dodal, že v súčasnosti stále klesajú aj veľkoobchodné ceny palív v Rotterdame, čo možno vnímať ako náznak pokračovania cenového poklesu palív, a to aj na našich čerpacích staniciach.
Radujme sa, kým sa dá
Otázkou je, ako dlho sa tento pozitívny trend udrží. Každý, kto vlastní auto, nepochybne dúfa, že navždy. No žiaľ, tak to jednoducho nefunguje.
Horňák vysvetlil, že celková ponuka ropy, aj napriek absencii väčších projektov na ťažbu nových zdrojov, bude s najväčšou pravdepodobnosťou stúpať pomalým tempom. Treba pritom rátať s tým, že dopyt ešte porastie, pričom ak do rovnice zahrnieme aj pretrvávajúce geopolitické napätie, vo výsledku sa dostaneme nie k poklesu, ale k zvýšeným cenám ropy.
Situácia sa vraj môže týmto smerom ubrať už budúci rok, kedy má cena ropy Brent presiahnuť hranicu 100 dolárov za barel. Horňák doplnil, že ak by cena Brentu skutočne presiahla uvedenú hranicu, pri kurze 1,1 USD/EUR by mohli ceny PHM na slovenských čerpacích staniciach stúpnuť v priemere o 10 centov na liter.
Samozrejme, nie je isté, že k takémuto scenáru dôjde. Stále ide len o dlhodobý výhľad, ktorý vychádza zo súčasných okolností. Treba brať do úvahy možnosť výskytu nepredvídateľných udalostí, vrátane politických napätí, lokálnych konfliktov či prírodných katastrof. Je toho veľmi veľa, čo môže ovplyvniť vývoj na trhu s ropou. Uvedenú mieru zdraženia teda treba brať len orientačne.
Ceny z pohľadu štatistikov
Pokiaľ ide o konkrétne ceny PHM na Slovensku, Štatistický úrad (ŠÚ) SR informuje, že počas 29. týždňa sme v priemere tankovali liter 95-oktánového benzínu za 1,597 eura, čo je rozdiel 1,6 centa oproti týždňu predtým. Cena motorovej nafty klesla až o 1,7 centa na liter, teda na 1,509 eura za liter. Zlacnel potom aj 98-oktánový benzín, ktorého liter sa predával za 1,818 eura.
Čo sa týka plynov, ich ceny sa v poslednom týždni nijak výrazne nezmenili. Jedinou výnimkou bol plyn LNG, ktorého kilogram sa predával o 5,5 centa lacnejšie, čiže za 1,556 eura. LPG bol na úrovni 0,688 eura za liter a CNG na úrovni 1,602 eura za kilogram.