Škoda je bez akýchkoľvek pochýb jednou z najobľúbenejších značiek vozidiel ako v Česku, tak aj na Slovensku. Preto je potešujúce vidieť, že svoj vozový park prakticky neustále obohacuje o nové možnosti a funkcie. Tentokrát sa stávame svedkami ďalšej dôležitej inovácie, ktorá má čo dočinenia so stále populárnejším technologickým trendom – umelou inteligenciou (AI), píše server Mobilizujeme.cz.
Nemálo výrobcov rezervuje špičkové funkcie či kapacity pre tie najvýkonnejšie, resp. najdrahšie modely. Škoda však volí iný prístup. Nejde totiž o firmu, ktorá by produkovala vozidlá iba z prémiového segmentu. Pokiaľ ide o spaľováky, medzi obľúbené modely patria Kodiaq či Octavia. V oblasti elektromobilov zase možno vyzdvihnúť sériu Enyaq.
Dočkajú sa aj staršie modely
Škoda si uvedomuje, že má veľmi široké a rozmanité spektrum zákazníkov. Preto poteší, že funkcie umelej inteligencie integruje nielen do novších modelov, ale aj tých starších, teda dostupnejších. Nárok na kľúčovú aktualizáciu budú mať modely z radov Enyaq, Kodiaq, Superb a Octavia. Nepôjde pritom o novú funkciu, ktorá by mala v systéme samostatné miesto. Pôjde o rozšírenie už existujúceho hlasového asistenta, resp. hlasovej asistentky Laura.
V súvislosti s integráciou AI do svojich automobilov si Škoda vzala na pomoc spoločnosť Cerence Inc. Nová funkcia by mala byť známa ako Chat Pro. A nepochybne pôjde o vrelo vítanú inováciu, ktorá výrazne uľahčí interakciu ľudí so svojimi autami.
Laura bude bystrejšia a šikovnejšia
Asistentka Laura totiž v súčasnej podobe nie je zrovna „najchytrejšia“. Hoci si jej reakcie udržiavajú zrozumiteľnosť a obecne vysokú kvalitu, poskytnúť ich dokáže len na niektoré otázky. Informácie dokázala poskytnúť napríklad ohľadne počasia, dát, správ, športu alebo udalostí.
Laura sama o sebe teda vo vozidlách Škoda nekončí. ChatGPT nie je jej náhradou, práveže má slúžiť ako doplnok, ktorý rozšíri jej kapacity. Možno očakávať, že vďaka tejto integrácii bude asistentka schopná diskutovať o viacerých témach, a to do väčšej hĺbky.
Ako to bude fungovať?
V praxi to má fungovať pomerne jednoducho. Vodič najskôr položí Laure otázku. V prípade, že ide o komplikovanejšiu otázku, s ktorou si Laura sama nedokáže poradiť, systém automaticky prepne na funkciu Chat Pro. Tá aktivuje umelú inteligenciu, ktorá na internete vyhľadá požadované informácie. Samozrejme, treba rátať s tým, že funkcia neposkytuje neobmedzené znalosti, takže občas používateľ nemusí na svoju otázku dostať úplne presnú odpoveď.
Na záver ešte možno zmieniť, že Škoda v rámci integrácie AI prikladá značnú pozornosť aj otázke bezpečnosti. Tá je mimoriadne dôležitá, keďže viaceré firmy trénujú svoje modely či systémy na dátach (od) používateľov. Automobilka sľubuje, že akékoľvek informácie nebudú nikam ukladané a po zodpovedaní otázky sa automaticky vymažú.
Taktiež stojí za zmienku, že všetky požiadavky sa spracúvajú anonymne, čo znamená, že identita používateľa ostáva vždy skrytá. Aj dáta o požiadavkách sú po dokončení interakcie odstránené.
Žiaľ, nateraz nemáme k dispozícii zoznam modelov, ktoré sa dočkajú tejto skvelej novinky. Veríme však, že naň nebudeme musieť dlho čakať.