Leto je v plnom prúde, čo znamená, že nastal čas na oznámenie ďalších kvartálnych výsledkov z trhu so smartfónmi. Posledná analýza, o ktorú sa postarala spoločnosť Counterpoint, prezrádza výsledky za druhú trojicu mesiacov tohto roku. Dobrou správou je, že sú skôr pozitívne. Globálne dodávky smartfónov totiž už tretí štvrťrok po sebe rástli.
Celkový objem predaných smartfónov v sledovanom období medziročne stúpol o 6 percentuálnych bodov, čo predstavuje najväčší skok za posledné tri roky. To značí postupné uzdravovanie trhu, ktorý v posledných rokoch sužovali viaceré krízy.
Najskôr to bola pandémia koronavírusu, ktorá ochromila azda všetky priemysly naprieč celým svetom. V nemalej miere postihla Áziu, kde sa nachádza viacero kľúčových výrobných liniek na výrobu čipov. Tie v dôsledku prísnych opatrení nemohli fungovať v štandardnom režime, preto objem výroby čipov klesol. To zapríčinilo ich vážny nedostatok. Postihnuté boli najmä odvetvia smartfónov a automobilov.
Keď už všetky tie lockdowny a opatrenia začali konečne poľavovať, prišla vojna na Ukrajine. Jej následky sú evidentné aj dnes. Okrem iného došlo k zhoršeniu ekonomickej situácie na viacerých popredných trhoch. Centrálny banky zdvihli úrokové sadzby, kvôli čomu si spotrebitelia začali prísnejšie strážiť svoje výdavky. Samozrejme, ovplyvnilo to aj predaje smartfónov.
Trh sa uzdravuje, čísla sú opäť zelené
V posledných mesiacoch sa ale situácia zlepšuje, čoho dôkazom sú aj výsledky trhu so smartfónmi za druhý kvartál. V tomto období bol najväčší rast zaznamenaný na územiach Európy a Latinskej Ameriky. Tie totiž v medziročnom porovnaní vykázali dvojciferné zlepšenia.
Tarun Pathak, riaditeľ výskumu zo spoločnosti Counterpoint, skonštatoval, že rast kontinuálny rast v predajoch smartfónov pre priemysel predstavuje dobré správy. V roku 2023 boli vykázané najslabšie predaje za posledných 10 rokov. Zlepšenie ekonomickej situácie vo svet však vedie k optimistickejšiemu postoju spotrebiteľov, ako aj k plnším skladom výrobcov.
Výrobcovia dokážu adekvátne reagovať na rastúci dopyt spotrebiteľov, pričom neustále zdokonaľujú svoje portfólia, čím dopyt aj naďalej udržiavajú v zelených číslach. Analytici prihliadajúc na súčasný vývoj trhu predpokladajú, že segment smartfónov v roku 2024 vykáže rast o 4 percentuálne body.
Samsung stále na tróne, pozícia Apple slabne
Pokiaľ ide o výkonnosť jednotlivých značiek, najviac sa v sledovanom období darilo Samsungu. Svoju dominantnú pozíciu si dokázal udržať v nemalej miere vďaka silným predajom série Galaxy S24, ktorá debutovala s pokročilými funkciami umelej inteligencie (AI). Určitá zásluha potom pripadá aj cenovo dostupnejším modelom z radu Galaxy A. V rámci strednej triedy ide o bestsellery.
V druhom kvartáli 2024 si dokázal zadovážiť trhový podiel 20 percent, pričom v minulom roku to bolo 21 percent. Objem expedovaných smartfónov však stúpol a to o 5 percent.
Na druhom mieste skončil kalifornský Apple. Hoci si drží obstojný 16-percentný podiel na trhu, globálne predaje jeho smartfónov viac-menej stagnujú. V medziročnom porovnaní klesli o jedno percento. Podľa analytikov sa môže Apple vyšvihnúť v druhej polovici roka, keďže v septembri má na trh uviesť nové modely iPhone s podporou pre Apple Intelligence.
Tretie miesto pripadlo Xiaomi. Ide o najrýchlejšie rastúcu značku spomedzi piatich najväčších výrobcov na trhu. Medziročne totiž jej predaje stúpli až o 22 percent. Jeho podiel na trhu tak dosahuje 14 percent, a teda sa čoraz viac približuje k Apple. Ak bude rapídny rast pokračovať, môže svojho kalifornského konkurenta časom nielen dobehnúť, ale aj predbehnúť.
Štvrtú priečku obhájilo čínske vivo s trhovým podielom 8 percent a 9-percentným medziročným rastom v predajoch. Posledné miesto prvej päťky obsadilo Oppo, taktiež s trhovým podielom 8 percent. V tomto prípade však predaje klesli, a to o 16 percent.