Elektromobilom sa v poslednej dobe nedarí tak dobre, ako trh pôvodne predpokladal. A táto situácia rozhodne neostáva bez povšimnutia. Po novom na ňu poukázal aj šéf divízie pre elektromobily v americkej automobilke Ford. Konkrétne prehlásil, že plán spoločnosti prejsť čisto na elektrické vozidlá do roku 2030 bol až príliš ambiciózny. Informuje o tom server Autocar.
Tento plán sa týkal územia Európy, kde má už v polovici budúcej dekády nadobudnúť účinnosť zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacím motorom. Dovolený by tak mal byť už len predaj bezemisných vozidiel, teda elektromobilov, prípadne iných typov pohonu s nulovými emisiami uhlíka. Toto kritérium by časom mohli spĺňať aj autá na tzv. e-palivá.
Neistý dopyt
Marin Gjaja, prevádzkový riaditeľ divízie elektrifikácie vo Forde, redaktorom z Autocar prezradil, že automobilka už neplánuje nadobro ukončiť predaj spaľovákov v Európe, teda aspoň nie do konca tohto desaťročia, ako hovoril jej pôvodný plán z roku 2021. Ako dôvod okrem iného udal pretrvávajúcu neistotu v súvislosti s dopytom po elektrických vozidlách.
Výkyvy v dopyte majú viacero príčin, vrátane vysokej priemernej obstarávacej ceny, absencie podporných stimulov zo strany vlád jednotlivých štátov či nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry. To znepokojuje aj samotných výrobcov, ktorí tak nemajú istotu, že sa im všetky tie miliardy, ktoré naliali do výskumu a vývoja elektromobility, skutočne vrátia. Ak by so spaľovákmi skončili príliš skoro, pravdepodobne by čelili vážnym finančným problémom, prípadne bankrotu.
A presne tomu sa chce Ford vyvarovať. Aj naďalej vraj plánuje produkovať „tradičné“ vozidlá a hybridné modely Puma, Focus a Kuga. O prílišnej ambicióznosti plánu prejsť čisto na elektromobily do roku 2030 vraj automobilku upovedomili samotní zákazníci, a to svojimi preferenciami. Pôvodný plán už teda nevníma ako správnu voľbu.
Spaľováky aj elektromobily
Ford teda chce pokračovať s výrobou spaľovákov aj po roku 2030. To však neznamená, že si dá od elektromobilov pauzu. Nedávno odhalil svoje tretie plne elektrické osobné auto pre európsky trh, pričom budúci rok má predstaviť plne elektrifikované verzie modelov Puma a Tourneo Courier. Žiaľ, budúci rok je taktiež obdobím, kedy odíde do dôchodku mnohými milovaný model Focus. Z kategórie spaľovákov sa tak budú predávať už len modely Tourneo, Mustang, Puma a Kuga.
V nadväznosti na nový plán vraj automobilka prehodnocuje účel svojej továrne vo Valencii, kde sa nedávno ukončila produkcia súčasnej generácie modelu Kuga. Pôvodne v nej plánovala zahájiť výrobu primárne elektrických vozidiel, no po novom zvažuje, že bude aspoň v určitej miere produkovať aj spaľováky.
Automobilka si jednoducho chce ustrážiť svoju konkurencieschopnosť v oboch hlavných smeroch, teda ako v oblasti spaľovákov, tak aj v oblasti batériových elektromobilov.
Svoj budúci úspech vidí aj v pripravovanej „multi-energetickej“ platforme. Nateraz nevieme, čo presne si pod týmto pojmom máme predstaviť. Malo by však ísť o vzrušujúcu technológiu s veľkou šancou na úspech vzhľadom na správanie a prospekty v rámci európskeho trhu.
Prvé vozidlo založené na tejto platforme by sa malo vyprodukovať niekedy v priebehu roku 2027. Vraj je možné, že týmto vozidlom bude nová generácia modelu Kuga, keďže životný cyklus súčasnej generácie by mal skončiť približne v roku 2026. Očakáva sa, že ročný objem výroby na novej platforme sa bude pohybovať okolo 300 000 kusov.
Čerstvý nádych
Malo by teda ísť o akési oživenie závodu, ktorý sa posledných pár rokov netešil ktovieakej starostlivosti. Ešte v roku 2022 mu bola odopretá dôležitá investícia, čo automobilka odôvodnila negatívnymi vyhliadkami na ekonomickú situáciu v Európe. Namiesto toho finančné prostriedky využila na rekonštrukciu továrne v nemeckom Kolíne nad Rýnom, ktorá pôvodne slúžila na výrobu modelu Fiesta. Prerobená bola tak, aby mohla poslúžiť na produkciu elektrických modelov Explorer a Capri.
Minulý rok dokonca oznámila prepustenie až 1 100 pracovníkov, pričom v máji tohto roku odhalila plány hovoriace o zrušení ďalších 1 600 pracovných miest.
S prípravou na aplikáciu novej platformy by však mohol počet pracovných miest pred rokom 2027 znovu stúpnuť, a to vraj až o tisícku.