Začiatok tohto mesiaca znamená účinnosť viacerých dôležitých legislatív. Od 1. júla je účinná legislatíva, ktorá bráni obchodom v klamaní spotrebiteľov falošnými zľavami, ako aj zákon o STVR. To ale stále nie je všetko. Dočkali sme sa aj jednej legislatívy, ktorá výrazne ovplyvní slovenských motoristov. O čo presne ide priblížil server Topspeed.sk.
Od tohto mesiaca totiž musí byť každé nové auto vybavené obmedzovačom rýchlosti. Konkrétne ide o pomocný systém známy ako Intelligent Speed Assistance (ISA). Od pondelka je akceptovaný ako súčasť povinnej výbavy každého nového vozidla. Doteraz sa zvyčajne inštaloval za príplatok.
Obmedzovač pre viac bezpečnosti
Tento krok možno vnímať ako snahu o dosiahnutie súladu s nariadením Európskej únie (EÚ), ktorá sa usiluje o maximalizáciu bezpečnosti na cestných komunikáciách. Ťažko však povedať, či bude v tomto smere ISA nápomocný. V skutočnosti ho totiž viacerí vodiči vnímajú ako otravný systém navyše, ktorý je náchylný na chyby. Často vraj nesprávne číta napríklad limity MPR.
Pôvodne sa tento systém stal povinnosťou ešte v júli 2022, a to pre všetky homologizované autá určené pre európske cesty. Začiatkom tohto mesiaca došlo k zahájeniu druhej fázy opatrenia. Tej, ako už bolo spomenuté, sa nevyhne žiadne nové vozidlo.
O čo presne ide?
Obmedzovač rýchlosti je pomocný systém, ktorý upozorňuje vodiča v prípade, že nedodržiava maximálnu povolenú rýchlosť na danom cestnom úseku. Pravidlá pritom počítajú s tým, že systém taktiež môže aktívne zasiahnuť do riadenia vozidla, teda obmedziť jeho rýchlosť. V tomto prípade však nemá ísť len o stláčanie plynového pedála smerom k vodičovi, ale aj obmedzenie výkonu motora či dokonca stláčanie brzdového pedála.
Asi sa niet čo čudovať, že viacerým povinnosť mať tento systém vo svojom aute prekáža. Predsa len ide o niečo, čo môže samovoľne zasahovať do prevádzky, a to môže viesť k rôznym nebezpečným scenárom. Vodiči, ktorí na niečo také nie sú zvyknutí, môžu v dôsledku zásahu systému na chvíľu stratiť pozornosť, čo vieme, že nikdy nie je bezpečné.
Nateraz ale nemôžeme robiť žiadne závery. Až čas ukáže, či je ISA skutočne účinný, teda či skutočne napomáha k nižšej nehodovosti a mortalite na cestách.
Stojí za zmienku, že ISA nie je jediný asistenčný systém, ktorý je po novom povinnosťou pre všetky nové vozidlá. Je ich oveľa viac, pričom sa zdá, že zoznam sa bude predlžovať aj v dohľadnej dobe. Od tohto mesiaca je taktiež pre nové autá povinné disponovať asistentom rozpoznania únavy vodiča, systémom pre udržiavanie auta v jazdnom pruhu, ako aj asistentom núdzového brzdenia.
Inštalácia týchto systémov je povinnosťou smerovanou na výrobcov vozidiel, takže vodičom by po kúpe nového auta nemali pribudnúť žiadne kroky navyše. Zmeny však pocítia, a to pri prevádzke. A nepocítia ich len tam. Logicky, čím viac systémov musí nové auto mať, tým je drahšie. U nadchádzajúcich nových vozidiel teda treba rátať aj s vyššími cenovkami.